Selasa, 5 Ogos 2008

Jumpo Kawan Lamo


Beberapa tahun yang lalu, syarikat ada ura-ura tidak akan menaikkan gaji tahunan kerana dikatakan syarikat menghadapi sesuatu masalah yang tidak dapat dielakkan. Ketika itu, ramai rakan sepejabat sering memasang lagu Blues gang yang bertajuk Jumpo Kawan Lamo di kumputer dan handpone masing-masing sebagai tanda kekecewaan mereka. 

Jumpo Kawan Lamo

Eh... macam konal
kito ponah jumpo
kau buek apo
tingga dokek mano
den kojo designo
dah limo tahun
pangkat bolom naik
ingin balik kampong

Buek apo balik kampong
sawah dah tak ado
gotah turun hargo
ramai orang tak kojo
tak kan nak melopong
melaguk kodai Acong
lebih baik kau soba
tunggu anak bosa

Dongar kau designo
terkonal semua nogori
tentu kau banyak luit
tapi kau jalan kaki

Ceritopun takdo guno
kito ni jadi mangso
kojo bagai nak gilo
orang lain yang kayo


Moh!... kito makan
porut dah berbunyi
biar den belanjo
kito lamo tak jumpo
satu perkaro lain
bila kau balik Kikir
harap kau tak kan lupo
kirim salam salam orang tuo

Selepas beberapa bulan kemudian, kami semua mendapat khabar gembira apabila syarikat mengumumkan akan menaikkan gaji tahunan kami. Namun begitu, aku yang memang meminati kumpulan Blues Gang sejak dari bangku sekolah lagi, masih mendengar lagu Jumpo kawan lamo sehingga kini.... huhuhhh...

2 ulasan:

S.YanaZ berkata...

Hehehe...

Hampehhhhhhhhh.Gua ingat ITO Blues Gang tuh kawan lamo lu!
:))

rahimin idris berkata...

s.yanaz,
ye laaa..aku pun ingat macam tu..bro zuldeanz ni memang selamba je kalau nak kenakan orang. buat muka selamba macam ahmadi s je!