Rabu, 3 Mac 2010

SK. Pendidikan Khas ALMA (Penglihatan)

Kelmarin, penulis bersama editor dan jurufoto telah pergi ke Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas (penglihatan) Alma, Bukit Mertajam, Pulau Pinang. Di sana, kami ditugaskan untuk mengambil gambar foto aktiviti murid-murid sekolah ini untuk kegunaan buku teks sekolah. Ketibaan kami di sana disambut oleh guru besar sekolah tersebut bersama beberapa orang guru. 

Penulis hanya sebagai back up photograher.

Apa yang penulis tertarik tentang murid-murid ini ialah ketabahan dan kecekalan diri mereka. Mereka terpaksa melalui kehidupan seperti orang normal tetapi kesukaran yang terpaksa mereka lalui ialah berlipat kali ganda berbanding orang normal. Penulis sangat mengkagumi dengan mereka semua kerana dengan kecacatan yang mereka miliki, mereka tetap juga mampu meraih pelbagai kejayaan dalam akademik.

Adik comel ini sedang mengunakan komputer.

Selain itu, ada juga kes murid-murid cacat tersebut tidak diketahui siapa ibu bapa mereka. Cuba bayangkan, seorang murid yang mempunyai masalah penglihatan ditambah pulak dengan ketiadaan kasih sayang daripada ibu bapa. Penulis amat bersyukur kerana lebih bernasib baik, walaupun penulis kehilangan ibu bapa semenjak kecil, tetapi penulis masih dapat melihat keindahan alam maya ini ciptaan Tuhan ini.

Sesi bergambar.

Seharian kami di sana, penulis dapat lihat pelbagai anugerah lain yang dikurniakan Tuhan kepada mereka. Ada yang mempunyai suara yang lunak, ada yang boleh mengira dengan hanya mencongak saja, ada yang berani bersuara, ada yang pandai menghafaz Aal-Quran dan banyak lagi. Kelebihan ini memang sukar untuk diatasi oleh orang normal tetapi disebabkan masalah biokrasi dan diskriminasi, hak mereka terus diabaikan.

Penulis bersama editor dan guru penolong kanan.

Akhir sekali, penulis juga mengkagumi dengan perpaduan yang terjalin antara mereka, tidak mengira kaum, mereka sentiasa bantu membantu dan begitu mesra sekali. Mereka hidup seperti sebuah keluarga yang besar. Kini, merekalah aspirasi hidup penulis. Love them so much!

Tiada ulasan: