Selasa, 15 Jun 2010

Majlis Perkhawinan Anak Saudara

Kelmarin, penulis ke Sungai Besar, Selangor kerana menghadiri majlis perkahwinan anak saudara. Oleh kerana penulis membawa kamera, maka secara tidak langsung penulis menjadi jurugambar tidak rasmi pada majlis tersebut.

Majlis Pernikahan.

Rakan-rakan pengantin perempuan.

Di sini penulis dapat kongsikan sedikit foto yang tidak seberapa ini, lagipun penulis tidak berpengalaman merakamkan foto untuk majlis perkahwinan seperti ini. Sebelum inipun penulis hanya sekadar ‘back-up’ majlis-majlis tertentu untuk saudara mara sahaja.

Bilik Pengantin.

Berlatar belakangkan kunci air sawah padi.

Penulis menggunakan WB Kelvin (4800K) bagi mendapatkan skintone yang nampak natural. Penulis telah mencuba AutoWB tetapi hasilnya agak kemerahan dan kurang tepat. Flash di bouncekan ke siling bagi menghindarkan bayang dan ditarik keluar kad putih pada flash untuk bertindak sebagai fill-in lighting.

Berlatar belakangkan sawah padi.

Make up sebelum bertandang ke rumah pengantin lelaki.

Sebolehnya penulis akan cuba merakamkan foto yang natural sewaktu mereka sedang senyum atau ketawa. Ini akan menambah nilai pada foto-foto tersebut jika dibandingkan dengan wajah yang serius sudah tentu akan membosankan dan mewujudkan sedikit kurang keselesaan pada yang melihatnya.

Posing menarik dari pasangan pengantin.

Dan jangan lupa juga suasana di sekeliling, mungkin ada sesuatu yang menarik yang ramai jurugambar tidak memberikan tu

Tiada ulasan: