Isnin, 21 April 2014

Lebuhraya Sambungan Sungai Besi Kini Telah dibuka

Pembinaan Lebuhraya Sungai Besi atau Besraya Eastern Extension (BEE) sepanjang 12.3 kilometer kini sudah siap sepenuhnya. Lebuhraya ini dibuka dengan secara rasminya pada hari Rabu yang lalu.
Jejambat di Pandan Mewah berhampiran dengan Hospital Ampang.
Jejambat di Pandan Indah. Dahulu jalan ini sentiasa sesak.
Kini, penulis sangat happy kerana memandu dengan lancar dan tidak lagi menempuh kesesakkan lalulintas yang teruk setiap kali ke tempat kerja. Biasanya penulis mengambil masa hampir sejam untuk sampai ke tempat kerja. Tetapi kini hanya mengambil masa hanya 20 minit sahaja.
Lebuhraya di Pandan Indah yang lenggang.
Jejambat di Pandan Indah.
Walaupun sudah seminggu lebuhraya ini sudah dibuka untuk orang ramai, namun lebuhraya ini masih lagi lengang. Kemungkinan besar orang ramai masih tidak mengatahui sambungan Lebuhraya Sungai Besi ini dari arah mana ke mana. Bagi penulis, setakat ini lebuhraya dari Bandar Baru Ampang hingga ke Taman Maluri Cheras, jalannya begitu lancar sekali.
Jejambat di Cheras Indah
Lebuhraya Cheras Indah.
Penulis hanya menempuh kesesakkan lalulintas apabila terpaksa melalui Jalan Cheras Lama iaitu di Taman Maluri sehinggalah ke Jalan Loke Yew untuk ke tempat kerja di Pusat Bandaraya Kuala Lumpur sahaja. Rasa-rasanya kesesakkan di lebuhraya ini tidak dapat dielakkan buat masa ini kerana di Taman Maluri sedang dalam pembinaan keretapi MRT dan jalan tersebut juga adalah pintu masuk ke Pusat Bandaraya..
Lebuhraya di Taman Shemelin.
Jejambat di hadapan PGRM Cheras.
Sambungan lebuh raya Sambungan Sungai Besi ini menghubungkan secara langsung Lebuhraya Sungai Besi, Jalan Istana, Jalan Lingkaran Tengah Satu (MRR1) dan Jalan Lingkaran Tengah Dua (MRR2).
Plaza tol Jalan Loke Yew.
Jejambat di PGRM, Cheras
Penulis difahamkan, pengguna akan dikecualikan daripada kutipan tol di Plaza Tol Loke Yew selama satu bulan bermula hari Rabu minggu lepas sehingga 14 Mei depan.

Tiada ulasan: