Rabu, 23 April 2014

Catatan kehidupan – Catuan air

Sabtu, 19 April 2014 
Pagi cuaca memang baik, amat sesuai menjemur pakaian. Malangnya air tiada. Air ada menjelang tengah hari, selesai isteri membasuh pakaian, hujan pun turun dengan lebatnya hingga ke petang.
Di Ampang, hujan turun dengan lebatnya dari pagi hinggalah ke petang.
Ahad, 20 April 2014 
Air ada, cuaca tidak menentu hujan sekali-sekala, aku berkejar-kejar menjemur dan mengangkat pakaian (pakaian tidak juga kering), sedangkan aku ada kerja yang “urgent” untuk disiapkan iaitu pembetulan reka bentuk buku teks.
Menadah air hujan ditempayan.
Isnin, 21 April 2014 
Hujan turun dengan lebatnya, sehingga air longkang di hadapan rumah melimpah. Itu tandanya hujan memang lebat. Air di luar rumah turun mencurah-curah, tetapi air di dalam rumah masih dicatu. Aku terus menanti kununnya ada Bonus Air untuk hari ini. Pada tanggal ini aku diberitahu ada beberapa tempat mengalami “Banjir Kilat”. Apakah empangan di negeri Selangor tidak mengalaminya?!!.
Di Kuala Lumpur juga hujan setiap hari.
Allah telah memberikan air kepada aku melalui hujan, kerana aku seperti Sang Kodok sering memanggil-manggil hujan. Aku ingin seperti Sang Kodok juga untuk memanggil-manggil supaya Lidah Keramat MB Selangor untuk menyatakan “Berkuat kuasa hari ini di Selangor tiada lagi catuan air” Sebagai pengguna aku bukanlah suka membazir, kerana bil air aku paling mahal hanya 65 sen sebulan.

Tiada ulasan: