Selasa, 29 April 2014

Selero Nogori Pulak!

Alang-alang sudah berada di Setapak, tidak sah rasanya jika tidak menjamu selera masakan ala nogori di kedai makan biras penulis yang berhadapan dengan Rumah Pangsa Seri Semarak, Setapak, Kuala Lumpur.
Gerai Kak Liza
Sebelum penulis ke Setapak, penulis bertanya terlebih dahulu kepada saudara mara di mana hendak mencari warung, gerai atau kedai makan yang menyediakan Makanan Masakan ala Negeri Sembilan yang sedap di sekitar Setapak ini. Mereka sepakat mencadangkan agar penulis mencuba makan di Kedai Makan Kak Liza yang terletak di hadapan Rumah Pangsa Seri Semarak, Setapak, Kuala Lumpur.
Kak Liza sedang melayan pelanggannya.
Rupa-rupanya Kak Liza yang mereka maksudkan adalah saudara mara kami juga. Kak Liza yang mereka cadangkan adalah isteri kepada abang isteri penulis yang berasal dari Negeri Sembilan. Penulis baharu sahaja mendapat tahu bahawa Kak liza seorang pengusaha kedai makanan di sini. Tetapi, penulis sudah lama mengatahui bahawa Kak Liza memang seorang yang teror dalam bidang masak-memasak ni.
Abang ipar, Abang Lan sedang mengisi lauk untuk pelanggannnya..
Akhirnya penulis sampai juga di gerai Kak Liza ini. Penulis sampai sebelum lunch time jadi, lauk pauknya belum banyak yang siap lagi. Tetapi, bagi penulis kira banyak juga lauknya sebab hendak memilih lauk pun sudah menjadi rambang mata dibuat nya.. hehehe.
Masak lemak cili api.
Tempat pertama yang penulis tuju ialah mencari lauk tempat masak lemak cili padi. Terkejut juga penulis melihatnya apabila ada pelbagai jenis lauk masak lemak yang berasaskan masak lemak cili api iaitu ada ikan, ada ayam, ada telur dan bermacam-macam lagi. Sekejap hendak pilih ikan dan sekejap hendak ayam.. Hurmmm... akhirnya untuk masak lemak ini penulis pilih ayam sahaja.
Ikan keli berlada dan ayam goreng berempah pun ada.
Penulis terpaksakan mengurangkan nasi sebab penulis hendak mengambil banyak lauk. Selain masak lemak cili padi ayam, penulis juga ambil ikan keli berlada, kari daging lembu, sayur rendang kacang panjang dan ayam goreng berempah. Alhamdulillah kesemua lauk yang penulis ambil memang sedap-sedap belaka.
Antara lauk pauk yang ada.
Kedai makan Kak Liza ini tidaklah besar, tetapi memang penulis cadangkan makan di Kedai Makan Kak Liza ini jika anda berada di Setapak kerana masakan dia semuanya sedap dan masak lemak cili padi yang dibuat memang betul-betul citarasa orang-orang Negeri Sembilan.

Tiada ulasan: