Selasa, 1 April 2014

Laksa & Cendol

Baru-baru ini, penulis terjumpa sebuah gerai di tepi jalan yang menjual Cendol dan Laksa. Cendol dan Laksanya hendak dikatakan sedap sangat tidaklah tetapi sekadar boleh tahan sedapnya. Kebetulan, penulis dalam perjalanan ke Menara MPAJ untuk membayar cukai pintu dan ternampak sebuah gerai di tepi jalan di Taman Kencana. Cuaca yang panas dan kebetulan perut penulis terasa lapar, apalagi penulis pun terjah lah ke gerai tersebut untuk pekena Cendol dan juga Laksanya.
Gerai Cendol dan laksa di Cheras.
Gerai ini terletak di hadapan rumah teres di Taman Kencana, bersebelahan dengan lampu isyarat yang menuju ke Pandan Indah. Tempat meletak kenderaannya luas tidak menjadi masalah untuk para pelanggan untuk menikmati Cendol dan Laksa di gerai ini. Tempat makannya juga agak selesa tetapi suasananya agak panas apabila waktu tengahari. Apabila kita sedang menikmati Laksa sambil mengirup Cendol kita akan dapat melihat pelbagai ragam dan jenis kenderaan yang lalu lalang di jalan raya, tahu-tahu habis semangkuk cendol dan sepinggan laksa yang kita makan.
Gerai laksa dan rojak.
Cendolnya tidak terasa susunya sahaja tetapi ada terasa lemak santannya. Keenakkan Condol ini memang kena dengan selera penulis. Cendolnya kelihatan biasa-biasa sahaja tetapi meriahkan warnanya. Kacang Merah yang besar itu banyak pula diletaknya. Isi cendolnya banyak, jadi terasa makan isi cendolnya berbanding sesetengah tempat hanya kuah sahaja dan isi cendolnya hanyalah seurat-dua sahaja.
Laksa.
Penulis sangat teruja apabila melihat cara mereka menyediakan Laksa ini. Aromanya sungguh menggiurkan sehingga menaikan selera penulis.... hehehe.... Sehingga penulis tidak sabar-sabar hendak menghirup kuahnya. Laksa Kedah yang tidak banyak beza dengan Laksa Perlis. Laksa yang kuahnya berwarna agak pucat kecoklatan dengan ulam daun selom, timun dan bawang besar. Anda boleh menambah cili padi dan otak udang yang didatangkan secara berasingan.
Cendol.
Penulis sangat berpuas hati apabila makan laksa di gerai ini. Laksanya berharga Rm3.50, Cendol Biasa berharga Rm1.70 dan Cendol Durian rasanya berharga Rm2.50 (penulis agak sahaja sebab sudah lupa). Di gerai ini menu makananya hanya ada Laksa dan Rojak sahaja. Rojak nya boleh tahan juga sedapnya. Tetapi masih tidak boleh lawan dengan rojak mamak. Minumannya banyak pilihan, ada minuman sejuk dan panas selain Cendolnya yang sedap itu. Penulis lupa nama gerai ini nanti jika jumpa bisnes kad gerai ini penulis akan lekatkan di blog ini.

Tiada ulasan: