Sabtu, 25 September 2010

Hari Raya, Rumah Terbuka dan Makan-makan

Hari ini genaplah dua minggu kita berhari raya. Bermakna masih ada dua minggu lagi kita merayakannya. Hari ini dan esok masih ramai yang akan berkunjung ke rumah saudara-mara dan sahabat-handai. Penulis pula sedang menanti kehadiran ramai anak buah yang tidak berkesempatan berkunjung sejak hari raya pertama lagi.

Jika boleh, penulis hanya minum air kosong jerk...he...he...

Hari ini, jika saudara-mara penulis datang berhari raya, mereka akan berpeluang merasai rendang daging kurang lemak masakan isteri. Rendang ini boleh dimakan dengan nasi impit atau pulut kuning. Isteri penulis memang selalu menyediakan makanan simple untuk tetamu.

Rakan-rakan penulis sedang menikmati kueh raya di rumah e,. Amin Wagiman.

Pastinya hari ini dan esok, ramai yang akan menganjurkan majlis rumah terbuka. Sudah tentu mereka akan mengundang ramai saudara-mara, sahabat dan jiran. Jika ramai tetamu yang diundang, tentulah banyak menu makanan yang akan disediakan. Kebanyakannya menu di sediakan seperti nasi beriani, mi, lontong, sate, soto dan beraneka jenis kuih-muih, buah-buahan dan beraneka jenis air minuman. Pada yang berkemampuan, ada menyediakan daging kambing panggang.

Daging kambing panggang ini bisa membuatkan nafsu dah darah anda naik.

Kesemua makanan yang disediakan sudah tentulah amat enak lagi lazat. Makanan ini membuatkan kita terbuka selera sehingga ada yang buat-buat lupa penyakit yang sedang dihidapi. Apabila menikmati makanan tersebut, kita terlupa atau buat-buat lupa bahawa makanan itu banyak kandungan lemak dan tinggi kadar kolesterolnya.

Meriahnya makanan di atas meja rakan-rakan penulis ni.

Sebenarnya, semua makanan lazat ini boleh dinikmati, rugilah jika kita tidak menikmatinya, apatah lagi di musim perayaan yang raihkan setahun sekali ini. Tetapi, kita mesti bewaspada agar tidak mengikut hawa nafsu. Apabila menikmati hidangan lazat seperti ini, bersederhanalah. Jika berlebihan, boleh membawa mudarat kepada kesihatan kita.

Selalunya menu sate menjadi tumpuan tetamu.

Dan bagi tuan rumah yang menganjurkan majlis rumah terbuka, penulis yakin mereka mahu menyediakan hidangan yang terbaik untuk para tetamu. Ini memang menjadi kebiasaan kerana siapa yang tidak mahu menyediakan hidangan terbaik untuk para tetamu?

Rugilah jika kita tidak menikmati makanan lazat seperti ini.

Penulis sanjung budi baik tuan rumah yang menganjurkan majlis ini dan menyediakan makanan yang enak dan lazat. Banyak makanan enak kadang kala boleh membawa mudarat kepada yang memakannya. Oleh itu, tuan rumah hendaklah menyediakan makanan yang seimbang agar tetamu yang makan tidak membawa mudarat kepada kesihatannya.

Sungguh menyelerakan.

Jika boleh, jangan menyediakan menu makanan hari raya seperti lontong dengan kuah lodehnya yang sangat pekat, sambal tumis yang memang manis dan berminyak, rendang dengan daging yang berlemak. Kita hendaklah menyediakan menu makanan seperti yang banyak sayur-sayurannya seperti yong tau fu, rojak, sup sayur atau pecal. Manakala pencuci mulutnya pula bukanlah kuih-muih yang manis, tetapi cukuplah sekadar buah-buahan tempatan yang segar. Itu baru makanan sihat namanya.... he..he..

Tiada ulasan: