Isnin, 27 September 2010

Gaji

Sudahlah gaji lambat, mesin ATM pula OUT OF SERVICE.

Kerja adalah satu kewajipan bagi yang mereka makan gaji. Pada mereka yang kerja makan gaji, pasti sentiasa ontime apabila datang kerja. Segala tugasan pasti dibuat dengan dedikasi dan mencapai target yang disasarkan. Dan pelbagai cara lagi yang ala-ala mengampu majikan juga lah.. hehe...

Apabila tibanya hari gaji, (pejabat penulis selalunya 25hb) pagi-pagi lagi sudah menyerbu ke kandang harimau (maybank) atau mana-mana mesin ATM yang terdekat. Apabila melihat baki di akuan bank anda, berbaki RM10.oo. Ini bermakna gaji masih tidak masuk lagi. Sudah tentu anda akan marah dan menyumpah-nyumpah. Dan tidak pasal-pasal mesin ATM di tendang pula. Mesin ATM itu tidak apa-apa tetapi kaki anda pula yang sakit he..he..

Ketika itu pula, duit simpanan anda hanya tinggal paras-paras hidung sahaja. Apa perasaan anda? menyumpah? bercakap sorang-sorang? meluahkan perasaan di facebook? marahkan HR atau kutuk majikan? Lagi teruk, ada yang marahkan doktor kerana tidak memberi sijil cuti sakit. Apabila gaji tidak masuk, wang tiada, semangatpun hilang dan malas pula ke pejabat.

Apa-apa pun kita semua kena banyak bersabar. Hendak buat macam mana sudah nasib badan. Sebenarnya, anda masih lagi bernasib baik kerana hanya di bayar gaji lambat, tetapi ada majikan yang tidak membayar gaji pekerja sudah berbulan-bulan lamanya seperti beberapa orang pemain bolasepak kelab/negeri di Liga Malaysia.

Peringatan!, apabila sudah mendapat bayaran/gaji silalah bayar segala pinjaman bank, along, saudara mara dan rakan-rakan. Jangan pergi joli katak, nanti pekerja dan keluarga mereka yang menjadi mangsa!

Oops!... penulis tidak kutuk sesiapa erk!. We human do make mistake... and we learn from it...

Tiada ulasan: