Isnin, 7 Mac 2011

Restoran Kudu

Apabila sebut nama restoran Kudu bin Abdul, memang tidak commercial langsung!. Tetapi, sebenarnya restoran ini adalah salah sebuah restoran nasi kandar yang terkenal di Kuala Lumpur. Restoran ini terletak di Jalan Tuanku Abdul Rahman dan sudah beroperasi sejak dari tahun 1969 lagi. Bermakna restoran ini sudah berusia 42 tahun iaitu sebaya dengan usia penulis.

Restoran Kudu bin Abdul.

Restoran ini menjadi tumpuan diwaktu tengahari.

Restoran ini menjadi popular kerana menjadi tempat persinggahan para pemuzik dan bintang filem termasuklah Allahyarham Tan Sri P. Ramlee pada era tahun 70an dahulu. Jika melalui Jalan TAR diwaktu tengahari, penulis dapat lihat betapa ramainya pelanggan di restoran ini sedang berbaris panjang untuk menanti giliran memilih menu makanan.

Pelanggan sedang berbaris panjang di waktu tengah hari.

Suasana di dalam restoran.

Apabila menjejakkan kaki ke restoran ini, memang terasa suasana di zaman zilamnya. Restoran ini masih berkongsepkan seni bina klasik, tiada penghawa dingin, tiada perkhidmatan internet wifi dan yang paling nyata, restoran ini bukan tumpuan tempat untuk remaja melepak. Namun, jika sesekali kita menikmati suasana sebegini tidak salah rasanya kerana setiap dari kita bermula dari sejarah silam yang membuatkan hati dan perasaan dibuai sebentar dengan suasana di zaman kehidupan ibu bapa kita.

Rasa makanannya juga boleh tahan.

Bermacam-macam lauk pauk ada.

Jika hendak dibandingkan dengan restoran nasi kandar yang lain, Restoran Kudo ini ada keistimewaan tersendiri. Selamat menjamu selera.

Tiada ulasan: