Isnin, 21 Mac 2011

Kalakatar

Tahun lepas, keluar dalam Majalah 3 tentang sambutan Ramadan dalam kalangan masyarakat kaum Banjar di Parit Buntar, Perak. Antaranya dimuatkan tentang kuih kegemaran masyarakat berkenaan iaitu Wadai Kalakatar.

Dua cawan tepung gandum, satu biji telor ayam, gula secukup rasa dan sedikit garam.

Pada hari Jumaat lau, penulis bersama rakan sepejabat iaitu haji Man dan en. Daud ke Baling, Kedah untuk menghadiri majlis kenduri kahwin seorang sahabat. Dalam perjalanan ke sana, kami sempat singgah ke rumah mertua Haji Man di Batu 5, Parit Buntar, Perak. Di sini, kami dihidangkan Kalakatar oleh kakak ipar Haji Man.

Campurkan campuran air/isi kelapa muda, tepung, gula, telur dan garam hingga sebati. Ambil bekas untuk memasak, sapukan sedikit minyak pada bekas berkenaan dan masukkan adunan kuih ke dalam bekas berkenaan. Masukan ke dalam ketuhar.

Kalakatar? Mungkin masih ada yang tertanya-tanya, apa kah bendanya itu? Bunyinya seperti nama sebuah tempat di benua India sahaja!. Sebenarnya Kalakatar adalah sejenis kuih tradisional kaum Banjar. Ya... kebetulan penulis adalah salah seorang berketurunan Banjar dan sangat berbangga dengan status itu.

Wadai Kalakatar yang terjual di Batu 5, Parit Buntar.

Petang itu, penulis sempat bertanya resepi kuih ini. Tidak susah sebenarnya. Kuih Kalakatar ini hampir sama dengan kuih Bengkang. Tapi ada topping dengan isi kelapa muda dan air kelapa muda juga digunakan untuk membancuh tepung. Sedap ke? Memang sedap, 2 tumb up. He he...

Wadai Kalakatar yang dihidangkan khas untuk kami.

Jika di kampung penulis, kuih ini hanya boleh dibeli pada di bulan Ramadan sahaja. Pada masa itu banyak kuih-muih tradisional kaum Banjar yang dijual seperti Wadai Kipeng, Balungan Hayam & Murtabak Pisang.

Apa yang penulis harapkan agar kuih-muih ini tidakkan hilang ditelan masa. Maklumlah, sudah ramai anak-anak muda kaum Banjar sekarang ini malu hendak mengaku orang Banjar. Hmm... entah apa yang dimalukan sangat, penulis pun tidak faham.

Tiada ulasan: