Sabtu, 26 Mac 2011

Kenapa Saya Pilih 1000D

Penulis ada kamera DSLR. Sudah banyak foto yang dirakamkan menggunakan kemera ini. Foto-foto yang dirakamkan boleh dikongsi untuk sama-sama kita belajar. Penulis akan kongsikan di blog ini seperti mana yang telah dilihat di dalam entry-entry yang lepas. Foto-foto yang cantik dan yang tidak cantik itu adalah hasil dari pembelajaran penulis menggunakan kamera jenis ini.

Sungguh ringan, kecil dan murah.

Jika boleh, penulis hanya guna kamera DSLR yang paling kecil sahaja. Senang hendak di bawa ke mana-mana. Setakat ini, kamera berjenama Canon, model 1000D ini adalah yang paling sesuai untuk penulis. Sungguh ringan, kecil, murah dan paling penting kualiti gambarnya. Penulis tidak akan promote jenis kamera apa yang paling bagus, cuma apa yang penulis gunakan adalah kamera jenis Canon model, 1000D. Jika untuk update blog, rasanya lebih daripada cukup.

Outing di Tasik banding.

Oleh kerana penulis banyak merakamkan foto untuk majlis perkahwinan dan aktiviti-aktiviti kelab, ’shutter count’ kamera ini telah mencecah sehingga 70,000 kali click. Bermakna penulis telah menggunakan shutter kamera ini lebih dari 70,000 kali. Mungkin hanya tinggal 30,000 kali click sahaja dan selepas itu ia akan ‘mati’. Sekiranya masih di click lagi, ianya tidak akan berfungsi.

Penulis dan 1000D

Pada mulanya, penulis terasa segan menggunakan kamera jenis Canon 1000D ini. Terutama ketika mengambil foto di majlis perkahwinan. Mana tidaknya, keluarga dan rakan-rakan pengantinpun menggunakan kamera model 60D dan ke atas. Tetapi lama kelamaan, penulis buat tidak kisah sahaja. Dalam situasi seperti ini, anda tidak perlu panik dan terus menukar kamera yang lebih canggih. Apa yang perlu anda lakukan adalah memperbaiki kualiti gambar yang dirakam untuk pelanggan. Kepada anda yang menggunakan kamera yang lebih canggih, itu adalah satu bonus. Tahniah!

Outdoor pengantin di A Famosa, Melaka.

Penulis suka yang ringkas. Penulis hanya membawa kamera 100D dan lensa 50mm sahaja. Cukup ringan bagi kategori DSLR. Mudah di bawa dan di isi ke dalam beg. Jika ada subjek sesuai, penulis akan keluarkan kamera dan shot untuk dikongsikan ke dalam blog ini. Jika rajin, penulis akan membawa satu unit flash. Manalah tahu, ianya perlu untuk digunakan.

Antara gambar pengantin yang dihasilkan.

Kepada rakan-rakan yang memiliki kamera sekecil 1000D, tidak perlu la risau tentang kualiti gambar atau rakan di sebelah menggunakan kamera besar daripada anda. Yang paling penting kita faham macam mana nak ‘tangkap gambar’. Jangan terpedaya dengan kecanggihan teknologi.

Tiada ulasan: