Rabu, 7 Mei 2014

Sesekali Lepas Geram!...

Tiba-tiba sahaja perut penulis terasa lapar. Kebetulan penulis berada di Cheras. Penulis pun singgah makan Udang Galah atau Nasi Ayam Kampung di salah sebuah gerai makan di Medan Selera, Bandar Tun Razak, Cheras, Kuala Lumpur. Sebenarnya gerai-gerai makan di medan selera ini lebih terkenal dengan Nasi Ayam Kampung dan masakan ala Kelantannya.
Medan Selera DBKL Velodrom, Cheras. KL
Orang ramai sedang memilih lauk.
Hanya di gerai ini sahaja yang menyediakan menu istimewa iaitu masakan yang berasaskan Udang Galah. Ada dua ketogori Udang Galah di sini iaitu Udang Galah Liar dan Udang Galah Sangkar. Udang Galah liar agak mahal iaitu boleh mencecah RM60.00 seekor. Manakala harga Udang Galah Sangkar mengikut saiz. Udang Galah sangkar ada yang bersaiz kecil, sederhana dan besar. Harganya pula bermula dari RM25 sehinggalah RM35 seekor.
Lauk pauk yang menyelerakan. Penawar buat penyakit Ghaot he..he...
Udang Galah masak sos dan masak lemak cili api.
Penulis melepaskan geram dengan mengambil seekor Udang Galah yang bersaiz paling besar. Walaupun harganya agak mahal, tetapi penulis tidak kisah kerana sudah teringin sangat hendak makan Udang Galah. Walaupun sudah kenyang breakfast di pejabat, tetapi hendak juga makan makan tengahari di medan selera itu semata-mata hendak makan Udang Galah punya pasal. Lagipun bukan selalu dapat makan Udang Galah ni. Hanya setahun sekali sahaja. Lainlah jika dapat makan free atau ada orang belanja, setiap haripun boleh... he...he...
Ikan bakar pun ada.
Pelbagai menu selera kampung yang menyelerakan.
Udang Galah yang bersaiz besar, isinya banyak sehingga kakinya pun ada banyak isi. Pada hari itu penulis makan seekor Udang Galah yang dimasak sos, sepinggan sayur masak lemak, ulam-ulaman dan seketul ayam kampung goreng. Penulis memang puas hati. Insyallah, jika ada rezeki lebih, lain kali penulis akan singgah lagi....
Medan selera di sini popular dengan ayam goreng kampungnya.
Lepas geram. Makan udang galah yang paling besar sekali.
Ramai rakan-rakan sepejabat yang bertanya, gerai makan ini terletak di mana?. Sebenarnya gerai ini terletak di Medan Selera DBKL Bandar Tun Razak. Medan selera ini yang berhampiran dengan Velodrom Lumba Basikal Kuala lumpur. Gerai sentiasa menjadi tumpuan untuk orang ramai makan tengahari. Kebanyakan gerai di sini menjual Nasi Ayam Kampung. Cuma hanya gerai ini sahaja yang menjual menu masakkan Udang Galah.

Tiada ulasan: