Khamis, 21 Oktober 2010

Kenapa Saya Pilih Apple

Penulis mula menggunakan komputer berjenama Apple ketika ditugaskan membuat reka bentuk B. Teks Bahasa Melayu Tingkatan Lima kira-kira lapan yang lalu. Ketika itu penulis dibekalkan sebuah kumputer Apple G4 oleh majikan. Semenjak itu hinggalah sekarang penulis berterusan menggunakan komputer berjenama Apple ini. Oleh kerana itu, penulis lebih selesa menggunakan komputer berjenama Apple walaupun penulis ada sebuah kumputer PC di rumah.

G4 adalah komputer Apple pertama yang penulis gunakan.

Kenapa penulis lebih selesa mengunakan komputer berjenama Apple?. Sebenarnya penulis telah menggunakan komputer berjenama Apple ini semenjak dari tahun 2002 lagi. Oleh itu, penulis sudah biasa dengan OS X Leopard ini. Ada EMPAT SEBAB UTAMA kenapa penulis lebih selesa menggunakan komputer Apple. Mungkin dengan sebab ini boleh menjadi panduan kepada anda semua yang tidak pernah menggunakan komputer jenis ini.

Penulis sedang menggunakan komputer Apple iMac.
  • Sepanjang menggunakan komputer berjenama Apple ini, penulis tidak perlu install antivirus. Penulis juga tidak perlu risau ketika melayari internet ataupun menggunakan pendrive di USB komputer. Pendrive yang penuh dengan viruspun tidak menjadi masalah sebab virus itu tidak akan menyerang di Mac platform. Komputer Apple adalah bebas dari sebarang serangan virus.
  • Penulis berpendapat, kebolehan komputer berjenama Apple ini memang tiada tandingan melainkan high-end PC spec. Penulis boleh membuka perisian berat seperti Adobe Photoshop CS5, Flash CS3, After Effect CS3, Sound Forge, Dreamweaver, Sony Vegas 8.0 dan Mozilla (lebih 8 tab) simultaneously dengan begitu lancar sekali. Jika penulis menggunakan komputer PC, biasanya akan ‘hang‘ atau PC menjadi sangat perlahan.
  • Penulis suka dengan kestabilan platform Apple ini. Ianya tidak akan crash. Penulis tidak perlu format beberapa kali dalam setahun. Berbeza jika penulis menggunakan komputer PC, jika tidak di format, PC akan menjadi lembab. Selepas itu penulis kena re-install semua software pula. Buat masa ini, penulis lebih selesa menggunakan OS X Leopard (soon upgrade to Snow Leopard) berbanding Windows XP, Windows Vista ataupun Windows 7. Tetapi ini hanya pendapat peribadi penulis sahaja. Mungkin pengguna/peminat komputer PC, berlainan pendapatnya.
  • Reka bentuk produk Apple menarik, berkualiti tinggi dan teknologinya lebih kehadapan (biasanya manufacturer lain tiru selepas Apple memperkenalkan teknologi itu). Lihat sahaja produk Apple seperti iPhone, iPod, iPad, Macbook dan iMac, ada kelasnya tersendiri. Beberapa tahun yang lepas, penulis begitu kagum bagaimana Apple boleh mereka cipta komputer iMac tanpa tower yang berat. Komputer Apple hanya ada Monitor + Mouse + Keybord sahaja. Harddisk + RAM + Speaker + USB + DVD RW semua berada di dalam monitor yang nipis itu.
Sedang memindahkan fail dari Apple eMac ke iMac.

Penulis berharap anda semua mendapat sedikit gambaran kenapa penulis lebih selesa menggunakan komputer berjenama Apple ini. Ada dikalangan rakan-rakan sepejabat berkata, jika sudah menggunakan komputer Apple, anda mungkin tidak akan menggunakan komputer PC lagi. Penulis agak bersetuju dengan pendapat itu sekarang.

Sumber: Acai Jawa

Tiada ulasan: