Rabu, 20 Jun 2012

Kucing

Anak dara penulis sangat sukakan kucing. Jika dia mengadap kucing boleh berjam-jam lamanya. Malangnya permintaan beliau hendak memelihara kucing tidak dipersetujui oleh ibunya. Mujurlah ada kucing jiran yang sering datang ke rumah, dapat lah dia melepaskan rindu dan membelai kucing-kucing tersebut. Kucing ini sering datang ke rumah penulis untuk bermanja, melepak dan meminta makanan. Walaupun isteri penulis tidak gemarkan kucing, hampir setiap hari kucing ini menjadi tetamu di rumah penulis. Baru-baru ini salah seekor kucing tersebut telah melahirkan 4 ekor anak yang comel di rumah penulis.

Nama kucing ini Miky. Tetapi kini mengikut tuannya berpindah ke tempat lain.
Orang tua-tua ada berkata jika kanak-kanak sukakan binatang peliharaan seperti kucing, sifat kasih sayangnya dan perhatian terhadap orang tua juga sangat tinggi. Mungkin ada betulnya, sebab penulis tengok salah seorang anak saudara memang suka sangat dengan kucing dan sekarang dia sedang melayan karenah dan menjaga ibu bapanya yang sedang uzur dengan penuh kesabaran. Semoga anak dara penulis juga mempunyai sifat yang sama dan boleh memberi khidmat kepada penulis dan isteri di suatu hari nanti.

Ibu Miky yang bernama Miuww.
Kucing juga binatang kesayangan Nabi Muhamad SAW. Diceritakan dalam suatu kisah, Nabi Muhammad SAW memiliki seekor kucing yang diberi nama Mueeza. Suatu saat, dikala nabi hendak mengambil jubahnya, di temuinya Mueeza sedang terlelap tidur dengan santai diatas jubahnya. Tidak ingin mengganggu haiwan kesayangannya itu, nabi pun memotong belahan lengan yang ditiduri mueeza dari jubahnya. Ketika Nabi kembali ke rumah, Muezza terbangun dan merunduk kepada majikannya. Sebagai balasan, nabi menyatakan kasih sayangnya dengan mengelus lembut ke badan mungil kucing itu.

Anak Miuww.
Kucing ini memang binatang yang unik dan sangat manja. Penulis bukanlah peminat kucing tetapi seronok juga melayan apabila kucing datang ke rumah yang hendak bermanja-manja. Penulis tahu ramai juga rakan facebook yang suka dengan kucing antaranya Halim Deanz dan Erma Sari.

FB group Kucing Kami Comel.
Baru-baru ini ketika penulis sedang melayari facebook rakan-rakan, tiba-tiba terjumpa beberapa buah group mengenai kucing seperti group Dunia Kucing dan Kucing Kami Comel. Memanglah seronok apabila melihat foto dan video kucing yang ada di dalam group tersebut. Foto kucing yang dipaparkan di group tersebut, tersangatlah comel yang membuatkan penulis bersemangat hendak pelihara kucing tetapi apakan daya tidak dapat perkenan dari isteri. Kepada peminat kucing yang sudah join group Dunia Kucing dan Kucing Kami Comel, jangan lupa pula komen dan like foto untuk berkongsi cerita.

Tiada ulasan: