Sabtu, 30 April 2011

Pesta Buku Antarabangsa

Tadi penulis pergi ke pesta buku. Ramainya orang sehingga jalan menjadi sesak dari Jalan Kuching hingga ke PWTC. Di PWTC, agak susah penulis hendak mencari parking. Semasa penulis berada di pameran buku, pengunjung semakin ramai. Suasana bertambah sesak sehingga hendak bergerak dari gerai ke satu gerai yang lain agak sukar. Ianya agak merimaskan penulis...

Sesak dengan kenderaan di hadapan bangunan PWTC.

Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur memang menjadi tumpuan peminat buku dari seluruh negara setiap tahun. Ianya menjadi tempat pencinta buku untuk mencari buku dengan harga yang menarik. Antara gerai yang paling meriah setiap tahun adalah gerai PTS, Karangkraf dan Creative Enterprise. Ketiga-tiganya mendapat sambutan hangat kerana peminat buku ingin membeli novel-novel popular di pasaran.

Pintu masuk PWTC, penuh sesak dengan pengunjung.

Pencinta buku memenuhi Pesta Buku kali ini.

Penulis sempat berkunjung ke gerai DBP. Penulis dapati gerai DBP kelihatan suram. Tidak semeriah di gerai PTS dan Karangkraf. Pihak DBP perlu melakukan sesuatu perubahan yang lebih kreatif lagi. Jika tidak, mereka akan tewas dalam kerancakan industri pernerbitan buku negara di masa kini. Ini hanyalah saranan dan pandangan ikhlas peribadi penulis. Tiada maksud yang tersirat dan tersurat.

Suasana di Gerai Sasbadi.

Sesuasana di gerai Telaga Biru.

Apa-apa pun, pesta buku ini menjadi tumpuan pada hari cuti umum, cuti Sabtu dan Ahad. Penulis berpendapat bahawa ada baiknya pesta buku ini diadakan pada musim cuti persekolahan. Tetapi, yang menjadi masalahnya, cuti persekolahan ini jatuh pada pertengahan bulan yang mengehadkan kuasa pembeli.

Ronda-ronda ambil gambar.

Macam-macam buku ada di Pesta Buku kali ini.

Ada sesiapa yang masih belum mengunjungi pesta buku ini? Cepat-cepatlah berkunjung ke PWTC sebelum terlambat. Jangan lepaskan peluang ini. Lebih-lebih lagi buat mereka yang suka membaca buku. Cepat! esok adalah hari terakhir untuk pesta buku ini.

Tiada ulasan: