Khamis, 21 April 2011

Satay Station

Pernah dengar Restoran Satay Station? Bagi peminat rancangan Jalan-Jalan Cari Makan mesti pernah melihat restoran ini di TV3. Beberapa hari yang lalu, penulis sempat ke sana untuk menikmati makan malam bersama keluarga. Idea hendak menjamu selera di Restoran Satay Station ini datang secara spontan ketika dalam perjalanan pulang dari pasaraya Tesco Ampang. Ramai yang mengakui satay di restoran ini memang sedap. Restorannya pun agak unik, seperti rumah kampung yang hendak menyambut hari raya.

Satay Station Kampung Pandan.

Pintu masuk Satay Station.

Kami tiba di restoran Satay Station ini, lebih kurang pada jam 7 petang. Memang betullah kata orang, tempat ini tidak nampak seperti sebuah restoran. Sekali pandang seperti rumah orang sedang membuat jamuan makan atau majlis perkahwinan. Rumah tradisional ini dihiasi dengan langkap yang cantik dan dijadikan sebuah restoran satay.

Satay Station.

Mee Rebus.

Kami hanya memesan 10 cucuk satay daging dan ayam. Semangkok mee rebus dan tiga gelas air buah. Kami tidak perlu menunggu lama untuk menikmati mee rebus yang dimasak. Cuma menunggu satay agak lama sedikit kerana satay perlu di bakar selepas menerima pesanan. Mee rebusnya memang yang terbaik, kelazatan dengan kuahnya yang pekat lagi likat sehingga tanpa segan silu, penulis menghirup kuahnya sehingga licin. Harganya RM6 semangkuk. Agak mahal, tetapi rasanya memang ada ump!...

Anakda sedang menikmati mee rebus.

Satay yang kami pesan.

Saiz satay di restoran ini agak besar sesikit daripada Satay Kajang. Jika hendak dibandingkan rasa, penulis lebih berselera menikmati satay di Restoran Satay Station daripada Satay Kajang. Harganya 10 sen lebih mahal tapi apalah sangat hendak dikira dengan harga, jika rasanya yang lebih enak dan bersaiz besar.

Sedang menikmati Satay Station.

Sataynya yang agak besar.

Jika hendak jalan-jalan cari makan, restoran Satay Station inilah tempatnya. Rumah kampung sebagai tempat menjamu selera ini memang mengasyikkan kita. Selesai makan, masih ramai pelanggan yang berborak dan lepak di situ. Mana tidaknya, mereka seolah-olah berada di rumah sendiri dengan udara yang dinyamankan oleh alat penghawa dingin. Bagi penulis, restoran ini amat sesuai untuk reunion yang sekadar untuk makan-makan. Ada juga bilik yang disediakan khas untuk ‘tetamu’ yang agak ramai.

Sudah cukup mengenyangkan.

Suasana di Satay Station.

Entri ini hanya sekadar padangan peribadi penulis. Pihak Restoran Satay Station tidak beri makan percuma pun hehe. Tetapi, jika pengusaha Satay Station terbaca entri ini, penulis sanggup makan satay percuma sehingga kenyang hehe.

1 ulasan:

arinpresto berkata...

Aku baru makan dekat cawangan Mont Kiara..mahal sikit tapi berbaloi... terbaekkk!!