Jumaat, 6 Julai 2012

Melancung ke Pulau Langkawi bhg. 01

Kunjungan rombongan penulis ke Langkawi selama tiga hari dua malam sebagai merehatkan minda akibat kesibukkan bertugas. Kunjungan ini yang membawa penulis kembali menjejakan kaki ke pulau peranginan ini setelah lawatan kali terakhir pada lima belas tahun lalu. Sebenarnya, ini kali ke empat penulis mengunjungi ke Pulau Langkawi. Kali Pertama penulis mengikuti rombongan rakan sepejabat pada tahun 1993 yang lalu manakala kali kedua pula, penulis berkrusus Bina Negara pada tahun 1996 dan kali ketiga mengikut rombongan keluarga isteri pada tahun 1997 lalu.

Jeti Kuala Perlis jam 5.00 pagi.
Jeti Kuala Perlis sudah di penuhi pelancung.
Rombongan kali ini seramai 60 orang menaiki dua buah bas yang di sewa khas dari Koperasi Petronas, bertolak seawal jam 9.00 malam pada 29 Jun 2012 menuju ke Jeti Kuala Perlis. Tiba di Jeti Kuala Perlis terlalu awal kerana pemandu bas kami sangat berpengalaman membawa bas ke sebelah utara. Walaupun kami tiba seawal pada jam 4.30 pagi, namun suasana di Jeti Kuala Perlis sangat meriah kerana di penuhi dengan orang ramai yang sedang menunggu feri ke Pulau Langkawi. Bertambah kecoh lagi apabila tandas awam di jeti ini di tutup akibat ketiadaan air. Penulis sendiri sakit perut kerana terlalu lama menahan kencing. Nasib baik ada tandas di dalam feri. Baharulah terasa lega dan boleh tidur di dalam feri.

Akhirnya, rombongan kami menjejakkan kaki ke Pulau Langkawi pada sekitar jam 11.30 pagi. Kami terus di bawa ke hotel penginapan untuk menyimpan bagasi dan membersihkan diri.

Menaiki Feri.
Teruja menaiki feri.
Selepas mendaftar masuk dan di benarkan menyimpan bagasi di hotel penginapan, lawatan pertama kami ialah melawat kilang memproses minyak gamat. Gamat memang terkenal di Langkawi. Di sini kami berpeluang melihat sendiri cara-cara memproses minyak gamat. Kami mengalami sendiri khasiat ubat-ubatan yang dihasilkan daripada hidupan laut ini. Pastinya sebotol dua ubatan yang berasaskan gamat ini dibeli untuk di bawa pulang, baik untuk kegunaan sendiri, mahupun sebagai buah tangan untuk teman-teman dan saudara mara.

Minyak Gamat
Sempat membeli Minyak Gamat.
Siapa yang tidak mengenali Pulau Langkawi. Ianya terkenal dengan sejarah Mahsuri. Pulau yang diberikan status bebas cukai ini pasti tidak menghampakan dengan keindahan dan kedamaian alam semula jadinya. Pulau Langkawi adalah sebuah pulau yang sarat dengan misteri dan lagenda Mahsuri yang kini menjadi sejarah. Justeru, menjejaki Pulau Langkawi seakan tidak sempurna sekiranya tidak mengunjungi Kompleks Kota Mahsuri yang terletak di Ulu Melaka. Penulis memulakan penjelajahan ke Beras Terbakar yang terletak di Padang Mat Sirat. Padang Beras Terbakar merujuk kepada satu tempat kejadian yang dikatakan berlaku sejurus selepas Mahsuri dihukum bunuh, pada 1821, Siam telah datang menjajah Pulau Langkawi.

Teket ke Kompleks Kota Mahsuri.
Laman Mahsuri.
Baki beras terbakar itu masih boleh didapati di kawasan Padang Mat Sirat, Kampung Raha. Pada suatu masa dahulu, ramai pelancong yang mengutip beras-beras tersebut. Oleh yang demikian, kawasan tersebut kini dipagar bagi menghalang baki beras terbakar yang semakin sedikit itu daripada habis dikutip para pelancong. Beras-beras tersebut dikatakan disimpan di bawah tanah sebelum dibakar. 

Perjalanan seterusnya kami di bawa ke Kompleks Kota Mahsuri yang menempatkan Makam Mahsuri yang dilengkapi dengan muzium, panggung teater dan rumah tradisional Kedah selain sebuah perigi yang digelar sebagai Perigi Mahsuri. Di sini saya dapat menyingkap sejarah Mahsuri. Mahsuri merupakan anak pasangan Pandak Mayah dan Mak Andam yang dilahirkan pada penghujung kurun ke-18 Masihi di Kampung Ulu Melaka. Kehidupan dan sejarah Mahsuri menjadi lagenda pulau tersebut yang sememangnya terkenal dengan kisah misterinya. 

Kata-kata terakhir Mahsuri amat masyhur kerana menjadi sumpahan. Mahsuri bersumpah untuk tidak menghalalkan darahnya jatuh ke bumi kerana beliau mangsa fitnah dan mengutuk pulau Langkawi untuk tidak tenteram dan permai ibarat padang jarak padang tekukur selama tujuh keturunan. Menurut lagenda, Mahsuri mengalirkan darah berwarna putih kerana kata-katanya yang tidak menghalalkan darahnya jatuh ke bumi. Deramang turut dibunuh kemudiannya. Mahsuri dikatakan meninggal pada tahun 1819 masihi bersamaan 1235 Hijrah. Seminggu selepas Mahsuri dibunuh, Wan Derus pulang setelah Kedah gagal menewaskan Siam.

Selepas mengetahui akan hakikat tentang isterinya, dia kecewa lalu membawa anaknya, Wan Hakim keluar dari Langkawi. Sejurus itu, tentera Siam menyerang pulau tersebut. Langkawi hancur dan hangus. Sebelum 1980-an, Langkawi memang tidak makmur hinggakan orang mengatakan yang kerbau lebih banyak berbanding manusia di sana. Menjelang 1980-an, Langkawi menjadi lebih makmur. Ada yang menyatakan kemakmuran itu disebabkan lahirnya keturunan ketujuh Mahsuri menamatkan segala sumpahan Mahsuri ke atas pulau Langkawi. Keturunan ketujuh Mahsuri iaitu Sirintra Yayee atau Nong May atau nama Melayunya, Wan Aishah binti Wan Nawawi menetap di pulau Phuket, ketika pertama kali dijejaki. Kini, pulau yang kaya dengan keindahan semula jadi dan lagenda masa silam ini telah menampilkan diri sebagai salah satu daripada destinasi pelancongan yang paling popular di Malaysia.

Bersambung....

Tiada ulasan: