Sabtu, 14 September 2013

Hobi Yang Menguntungkan

Minggu lepas, penulis dan rakan-rakan ke Melaka untuk berhari raya ke rumah cikgu penulis di Merlimau. Ketika dalam perjalanan ke Merlimau, kami singgah dahulu ke rumah seorang rakan sekolah di Pengkalan Balak. Rakan kami ketika sama-sama meuntut ilmu di SMV Kelang dahulu. Rakan kami ini seorang penyarah yang mempunyai hobi yang sangat menguntungkan iaitu menanam pokok cili
Kami baru sampai di rumah saudara Nizam.
Berbudi kepada tanah, pasti mendapat hasilnya dan ia dibuktikan oleh rakan sekolah penulis iaitu saudara Muhammat Nizam Samsul Bahari. Walaupun berjawatan sebagai penyarah dengan gaji yang agak lumayan, dia tidak kekok menjadi petani moden.
Pokok cili di sebelah rumah saudara Nizam.
Kami berempat sempat melawat ladang cili saudara Nizam di sebelahan rumahnya dan satu lagi ladang cili yang disewa di belakang rumah jirannya. Saudara Nizam kini pantang melihat tanah-tanah terbiar. Jika beliau dapati ada tanah yang terbiar di sekitar Pangkalan Balak, pasti ia akan menghubungi tuan tanah tersebut untuk menyewa dan dijadikan ladang sayur-sayuran.
Saudara Nizam disamping pokok cilinya.
Tanpa sebarang pengalaman, rakan penulis ini memberanikan diri mengusahakan projek tanaman cili padi secara ladang di Pengkalan Balak, Melaka. Dengan bantuan tenaga kerja anak-anak jiran, dia boleh berbangga mengeluarkan cili padi segar untuk pasaran di sekitar negei Melaka.
Pokok Cili.
Walaupun bertugas sebagai penyarah, dia masih mampu memantau tanaman cilinya. Dia tidak menggunakan kedah penanaman cili padi segar secara fertigasi atau sistem sembur ‘sprinkler’, sebaliknya kaedah ‘drip tape’ iaitu pengairan titis. “Sistem pengairan renjis atau ‘sprinkler’ tidak praktikal kerana semburan tidak tepat kepada tanaman. Menurut Nizam, penggunaan sistem pengairan titis dipraktikkan di ladang lebih menjimatkan malah terus meresap ke akar. 
Seorang rakan juga berminat menanm pokok cili.
Menurut saudara Nizam lagi, penanaman cili padi ini agak memenatkan kerana kaedah mengutip hasil dilakukan secara manual. Bagi penghasilan sekilogram cili padi, kami perlu memetik 600 biji. Cili padi ini boleh hidup sehingga lapan bulan dan hasilnya lebih lumayan. Pokok ini akan disemai dalam rumah khas selama sebulan dan selepas tiga bulan, ia mengeluarkan hasil. 
Kami dapat cili percuma seorang sekilo.
Penulis sangat kagum dengan dengan hobi dan usaha rakan sekolah penulis ini. Pada pandangan penulis untuk menjadi peladang yang maju dan berjaya, kita mestilah bersedia bersaing dan meningkatkan ilmu pengetahun serta kemahiran. Sekadar minat tetapi tidak berilmu pengatahuan, anda tidak akan menjadi peladang yang berjaya.
Cili yang segar.
Menurut saudara Nizam, dia kini mencuba menanam sayur-sayuran seperti mentimun dan kangkung. Pertanian seperti menanam sayur-sayuran adalah satu perniagaan kata beliau. Beliau juga bercadang menanam pokok Gaharu juga. Beliau kini sudah mempunyai 3 ladang cili di sekitar Pengkalan Balak dan sedang berusaha mencari tanah-tanah terbiar untuk dijadikan ladang.
Seorang peladang cili yang berjaya,
Penulis mengucapkan tahniah kepada saudara Nizam ini kerana telah menceburkan diri dalam bidang yang sungguh lestari ini. Selain menghijaukan muka bumi ini, dia juga telah sedikit sebanyak telah menyumbang kepada pendapatan negara dalam bidang pertanian.

2 ulasan:

Unknown berkata...

assalammualaikum..

saya sedang membuat kajian sekarang ini. sekiranya di benarkan saya ingin meminta pihak encik untuk memberi saya alamat dan telefon no encik nizam untuk memudahkan saya ke lokasi encik nizam.
saya amat berharap encik boleh berikan saya maklumat tersebut.

terima kasih

Unknown berkata...

sungguh banyak ganjarannya kalau kite berbakti kepada Tanah....