Khamis, 26 September 2013

Kolam Air Panas Sungai Serai

Dari kolam air panas Dusun Tua beralih ke kolam Air Panas Sungai Serai pula. Terletak di Kampung Sungai Serai, Mukim Hulu Langat. Di sini terdapat banyak kolam air panas memandang struktur tanah banyak mempunyai belerang. Ramai pengunjung luar yang datang ke kolam ini.
Signboard ke Kolam Air Panas Sungai Serai.
Pintu masuk ke Kolam Air Panas Sungai Serai.
Kolam air panas ini tidak berapa jauh dari Kuala Lumpur. Jika naik kereta, anda akan sampai ke sana lebih kurang 30 minit dari ibu negara ini. Kolam ini terletak di Batu 11, Hulu Langat berhampiran dengan masjid yang bernama Masjid Ehsan disebelah kanan anda. Kalau anda tidak jumpa masjid itu, rajin-rajin lah keluar dari kereta dan bertanya dekat orang kampung.
Kolam Air Panas Sungai Serai.
Kolam Air Panas Sungai Serai.
Jika anda hendak pergi ke kolam air panas ini, jangan bawa kenderaan laju-laju. Takut nanti terlepas pula. Kolam ini hanya dibuka dari pukul 8 pagi hingga pukul 10 malam sahaja. Jika anda hendak berendam dalam kolam air panas ini seperti dalam cerita korea atau jepun, anda dicadangkan pergi pada sebelah malam sebab jika berendam waktu siang takut badan anda akan melecur pula. Kawasan untuk berendam ada disediakan iaitu di Sungai Serai, dekat-dekat situ juga.
Mandi di Kolam Air Panas Sungai Serai.
RM1.00 dikenakan untuk mandi dan meletak kereta.
Disini penulis hendak beritahu kelebihan dan kekurangan yang ada di kolam air panas ini. Jika anda hendak ke sini, bayaran masuk dikenakan hanya RM1.00 dan bayaran tempat meletak kereta juga RM1.00. Anda kena berhati-hati kerana di sini agak gelap tidak banyak lampu, tempat hendak tukar baju pun tiada. Jadi seperti yang kami katakan pada permulaan ‘entry’ ini, sila layan diri anda masing-masing. Kalau nak berkelah dekat sini boleh, dipersilakan tetapi jagalah kebersihan tempat ini. Itu sahaja.

Tiada ulasan: