Isnin, 30 Jun 2008

Menikmati Keindahan Pulau Tioman



Isteri dan anak penulis berada di dalam feri ke Pulau Tioman


Penulis bersama keluarga berada di Jeti Pulau Tioman

Selepas sebulan bercuti di Pulau Langkawi, aku memenangi peraduan Kenny Rogers pula. Aku memenangi pakej percutian ke Pulau Tioman selama 3 hari dua malam yang bernilai seribu ringgit. Seperti biasa kami persama abang ipar yang merangkap sebagai sebagai pemandu kami. Kami melancung pada 29hb Jun hingga 1hb Julai 2000. 

Selama 3 hari 2 malam adalah tempoh masa kami berada di sana. Pelbagai aktiviti yang disediakan oleh pihak resort. Semua aktivitinya sangat menarik. "Credit' aku berikan kepada Berjaya Beach Resort atas kecemerlangan mereka memberi servis yang terbaik kepada kami. Segala permintaan kami tidak pernah dikecewakan... SYABAS!


Isteri dan anak penulis bermandi-manda di pantai Berjaya Beach Resort, Pulau Tioman.

Isteri dan anak penulis di hadapan Resort 

Kami ke sana bersama abang ipar, isteri dan anaknya. Tujuan kami bercutu adalah untuk menyaksikan keindahan flora dan founa Pulau Tioman serta ingin merehatkat minda. Lagipun kami sekeluarga masih lagi bersedih dengan kehilangan orang tersayang iaitu arwah bapa mertua. 

Perjalanan menaiki feri dari jeti Mersing ke Pulau tioman adalah saat-saat yang paling menarik. Semasa di Jeti kali lihat semua pelancung tersangatlah excited. Tetapi apabila feri berada di tengah-tengah perjalanan yang memakan masa lebih dua jam, masing-masing muka sudah kelihatan sememeh kerana penangan ayunan feri yang mengasyikkan (mabuk laut). Ada yang macam orang mabuk todi, ada yang terbaring di atas kerusi macam kutu rayau. Bermacam-macam perangai yang sungguh mencuit hati kami. Badan yang besar macam gajah, jadi lembik macam batang sayur. 



Menyaksikan ikan Neemo dari Jeti


Penulis terpegun dengan keindahan flora dan fauna Pulau Tioman 

Apabila sampai sahaja di Pulau Tioman, aku terpegun melihat kejernihan air lautnya. Paling aku 'jakun' apabila melihat batu karang dan ikan-ikan Neemo bermain di permukaan air. Ikan ini memang tidak takut dengan manusia. Selamba sahaja mereka bermain-main berhampiran dengan jeti yang ramai dengan pelancung. Saat yang paling kelakar apabila melihat abang ipar aku yang tidak sabar hendak turun. Beliau asyik bertanya jeti yang mana sepatutnya kami akan turun. Akupun berbisik ke telinga abang ipar " Kita punya jeti, jeti yang ke limalah Bang Ngah!."


Isteri dan anak penulis di hadapan chalet yang kami menginap


Kami berada di hadapan bilik pameran Taman Laut Pulau Tioman

Apabila feri menghimpit ke jeti Berjaya Beach Resort, kami dengan segera menuju ke arah pintu keluar feri. Tidak sabar rasanya hendak menjejakkan kaki di bumi Pulau Tioman ini. Inilah kali pertama kami pergi ke pulau ini. Kami memang tersangat exited !, mana tidaknya, aktiviti seperti snorkelling, karaoke dan bershopping sedang sedia menanti. Yang paling ditunggu-tunggu apabila melihat awek-awek mat saleh berjemur di tepi pantai sambil memakai bikini. Jika bernasib baik, aku boleh lihat yang tidak memakai bra punya ..hu..hu..hu

Sebenarnya banyak pengalaman manis di pulau ini tetapi aku masih ingat-ingat lupa hendak menceritakannya kerana pengalaman ini sudah lama berlalu. Apa-apapun, korang layanlah apabila melihat gambar-gambar yang sempat kami rakamkan semasa di sana dulu (tekan pada gambar untuk besarkan), sayang sekali pada masa itu belum ada kamera digital. Jika tidak sudah pasti lebih banyak gambar-gambar menarik yang boleh kami rakamkan.

Tiada ulasan: