Khamis, 14 November 2013

Gerai Goreng Pisang Panas!

Sungguh enak dan lazat. Dengan hanya RM1.00 anda boleh dapat 4 hingga 6 potong pisang goreng mengikut tempat. Sesetengah tempat menjual 5 potong pisang goreng untuk RM1.00. Suatu perniagaan secara kecilan tetapi memuaskan. Yang penting perniagaan begini tahan lama, cuma masalahnya hanyalah mendapat bekalan pisangnya sahaja.
Gerai Goreng Pisang AU4.
Jenis pisang yang biasa digunakan ialah Pisang Kepok, Pisang Nangka dan Pisang Tanduk. Jika Pisang Tanduk harga nya agak mahal sebab itu harga Pisang Tanduk goreng adalah RM1.00 untuk 3 potong sahaja. Yang peliknya, pisang goreng amat laris jika gerainya di tepi jalan. Tetapi, jika hendak di jual di restoran, memang kurang mendapat sambutan.
Waktu tengahari menjadi tumpuan murid-murid sekolah.
Kesedapan pisang goreng bukan hanya bergantung pada bahan bahan tepungnya tapi juga pada stail dan cara mengorengnya, kawalan apinya dan juga pada pisang itu sendiri. Tapi yang amat penting sebagai pelarisnya ialah keadaan gerai, suasana persekitarannya dan juga pekerja pekerjanya.
Selain Goreng Pisang Panas, Cengkodok dan Sukun Goreng juga menjadi pilihan.
Secara peribadi, gerai pisang goreng di AU4, memang sedap dan nyaman. Bukan setakat pisang goreng panas nya tetapi ada pelbagai kueh goreng-gorengan lain di gerai itu yang menjadi tumpuan orang ramai. Antara kueh goreng lain menjadi tarikan seperti Keledek Goreng, Sukun Goreng, Cengkodok, Kepok Leko dan Karipap. Jika tidak percaya boleh cuba sendiri...
Goreng Pisang ranggup sering kali kehabisan.
Bagi anda yang merancang untuk ke Keramat atau ingin membeli kuih-muih untuk minum petang di pejabat, jangan lupa untuk singgah dan mencuba sendiri kelazatan Goreng Pisang Panas yang ranggup, Cengkodok dan lain-lain. Anda pasti berpuas hati!

Tiada ulasan: