Khamis, 7 November 2013

Pekena Ikan Bakar Arang

Di Lembah Kelang memang banyak gerai yang menyediakan menu masakan ikan bakar. Ikan bakar yang popular seperti di jalan Bellamy memang sering menjadi bualan hangat di pejabat penulis. Tetapi, kini pejabat penulis berada di area Hulu Klang. Hendak makan ikan bakar di gerai jalan Bellamy agak jauh. Oleh itu, penulis ke gerai ikan bakar di medan selera Taman Melawati. Gerai ini memang sesuai untuk penulis dan rakan-rakan sepejabat makan tengahari.
Sighboard Ikan Bakar Arang.
Ikan Kembung Bakar.
Nama gerai ini ialah IKAN BAKAR ARANG atau dikenali dengan Mak Yam gerai no 13B. terletak di medan selera Taman Melawati yang bersebelahan dengan tapak pasar malam & tani, pejabat jualan pemaju rumah Sime Darby dan tapak pusat membeli belah yang akan dibina. Kawasan ini terletak di tengah-tengah pusat bandar Taman Melawati. Gerai ini terletak di belakang berhampiran dengan Jabatan Pendaftaran Negara.
Ikan Keli Bakar.
Ikan masih segar.
Penulis dapati, gerai ini kelihatan sempoi sahaja maklumlah Gerai MPAJ. Tetapi, ikan bakarnya memang terbaik, cuma yang tiada udang dan sotong sahaja. Tetapi menu seperti ayam dan ikan bakar seperti ikan kembung, ikan pari, ikan keli dan pelbagai jenis ikan ada di bakar di sini. Ikannya yang dibakar dengan sempurna dengan rasa yang enak serta harga yang berpatutan. Kuah cecahnya memang ada umm dengan pelbagai variasi. Selepas makan pastinya penulis akan menjilat jari dan bau kuah cecahnya masih terlekat di tangan penulis.
Pelbagai jenis pencecah,
Pelbagai ienis lauk juga disediakan.
Selain ikan bakar gerai juga menyediakan pelbagai jenis makanan dengan pelbagai jenis lauk pauk dan kuih-muih yang menyelerakan. Antara lauk-pauk yang gerai ini sediakan seperti: 
  • Ayam Masak Kicap 
  • Ikan Keli Sambal 
  • Ikan Pari Asam Pedas 
  • Kari Kepala Ikan 
  • Kari Daging Kawah 
  • Ulam-ulaman dan sebagainya.

Pelbagai jenis ulam.
Pelbagai jenis lauk yang menyelerakan.
Oleh kerana gerai ini terletak di medan selera bersebelahan dengan tapak pasar malam Taman Melawati, untuk tempat meletak kenderaan tidak menjadi masalah kerana kawasan ini luas.

Tiada ulasan: