Isnin, 11 November 2013

Rindukan Restoran Mamak?

Entah kenapa secara tiba-tiba penulis rindukan restoran mamak di Jalan Choo Cheng Key. Penulis masih terbayang-bayang haruman rempah dan keenakan kuah kari kambing dan kari ayamnya. Semasa pejabat kami di Wisma Mirama dahulu, penulis dan rakan-rakan ada sesekali serapan dan makan tengahari di restoran mamak. Kebetulan pula ada beberapa buah restoran dan gerai mamak yang berhampiran dengan pejabat penulis.
Kita hendak serapan di mana hari ini?
Pekena teh tarik dan nasi lemak bungkus di Restoran Mamak.
Ada kalanya kami tidak tahu restoran manakah yang menjadi pilihan. Tetapi, selalunya restoran mamak di sebelah bangunan Wisma Mirama di Jalan Choo Cheng Key ini lah yang yang menjadi tumpuan. Hanya restoran ini sahaja yang paling hampir dan kami hanya perlu berjalan kaki sahaja. Manakala menu yang biasa kami pesan sudah tentulah Mee Goreng Mamak, Rojak atau Roti Telur. Minuman sudah tentulah teh tarik!!....
Menikmati teh tarik dan roti telur mamak.
Serapan hari ini kita pekena Putu Mayam.
Restoran mamak ini juga menghidangkan ayam goreng, sotong goreng, udang goreng dan masakan berasaskan kari yang boleh menyebabkan air liur anda meleleh. Dengan menu istimewa ini, restoran ini sentiasa dipenuhi pelangan terutama di waktu makan tengahari. Makanan boleh minta dihidang atau ambil sendiri secara sepinggan.
Bukan selalu dapat serapan dengan  Putu Mayam.
Putu Mayam.
Tidak adil, jika hendak dikatakan makanan di sini sangat sedap. Tetapi, ketika kami tiba, tempat duduk dipenuhi dengan pelanggan. Dengan jumlah pengunjung yang datang, boleh di katakan makanan di sini menyelerakan juga. Harganya pula memang boleh tahan juga lah. Selalunya di hari gaji sahaja kami mampu makan tengahari di restoran mamak ini he...he....
Abang Pian berselera dengan Putu Mayam.
Abang Meo memang suka makanan ala mamak nih.
Walau apapun restoran pilihan kita, faktor utama sebelum makan direstoran tersebut pastikan ianya bersih, suci dan halal oleh JAKIM.

Tiada ulasan: