Rabu, 23 Oktober 2013

Pekena Nasi Lemak Saleha

Penulis sering kali lalu di hadapan gerai Nasi Lemak Saleha ini. Gerai ini sering kali dipenuhi dengan pelanggan terutama di sebelah pagi. Baru-baru ini penulis sempat singgah ke gerai ini. Ianya dibuka dari 5 pagi hingga ke 11 malam. Dahulu mereka hanya berniaga di tepi jalan dan di hadapan gerai sahaja. Tetapi, kini mereka sudah berniaga di dalam gerai. Mungkin mereka sudah membeli lot gerai tersebut!
Gerai Nasi Lemak Saleha di Kampung Pandan.
Jika anda lalu berhampiran lebuhraya MRR2, kawasan Ampang, boleh singgah makan di gerai ini terutama jika mereka yang hendak pergi shoping atau baharu pulang dari membeli belah di pasaraya Tesco Ampang. Gerai ini terletak berhampiran dengan lebuhraya MRR2. Anda hanya perlu masuk ke susur Kampang Pandan. Gerainya tidak jauh dari lampu isyarat. Anda boleh ‘check-in’ di FB, ‘Nasi Lemak Saleha (superb)’ ! Cuba cari, mesti jumpa!
Nasi lemak bungkus Saleha.
Ketika penulis sedang memilih lauk nasi lemak, penulis sempat berbual dengan kakak yang sedang membungkus nasi lemak (mungkin kakak ini yang bernama Saleha). Kakak itu kata, anggaran beras yang digunakan dekat 20 kilo sehari. Mereka menggunakan beras berjenama Masjid! Nasi lemak kosong mereka yang berharga RM1.20 sebungkus memang popular.
Nasi lemak Saleha.
Nasi Lemak Saleha adalah di antara nasi lemak tersedap yang pernah penulis nikmati setakat ini. Kriteria untuk menghasilkan nasi lemak yang sedap selain nasinya, ialah sambal dan lauk pauknya. Apa yang boleh penulis katakan sambal nasi lemak ini sangat sedap dan lauk pauk yang dihidangkan juga sangat sedap sehingga sukar untuk membuat pilihan. Rasa seperti mahu makan kesemua lauk pauk yang dijual. Semuanya sedap. Ada lauk ayam, ada sambal sotong dan juga paru goreng berlada.
Nasi lemak Saleha dijual di tepi jalan Seri Nilam, Ampang.
Di hadapan gerai ini, ada orang berniaga sate. Tanpa berfikir panjang, penulis pun memesan 3 cucuk sate ayam dan 3 cucuk sate daging. Penulis tidak order banyak, takut darah naik nanti. Secara peribadi, sate ini boleh tahanlah sedapnya. Jauh lebih sedap jika dibandingkan dengan sate-sate di pasar malam. Difahamkan peniaga sate ini hanya berniaga di sebelah malam sahaja. Jika pergi pagi, memang tiada....
Adakah kakak yang membungkus nasi lemak ini bernama Saleha?
Sambil menikmati makanan, mata penulis asyik melihat dan menghitung nasi lemak yang sedang dibungkus. Penulis anggarkan lebih dari 100 nasi lemak yang dibungkus! Sebungkus RM1.20 dengan telur rebus suku, sambal dan timun!. Jika sebelum ini kakak itu kata, hampir 20 kilo beras digunakan dalam sehari. Tetapi penulis rasa, lebih dari 20 kilo beras yang digunakan. 
Gerai Nasi Lemak Saleha dipenuhi pelanggan di waktu pagi.
Ketika penulis hendak bayar, penulis sempat tanya lagi kepada kakak itu, nasi lemak yang dibungkus ini hendak dihantar ke mana? Dia kata, nasi lemak ini akan dihantar lebih dari 10 tempat seperti di petrol pam, hentian bas dan teksi. Untuk pagi esok sahaja, suda ada 600 bungkus!. Pada masa itu juga, ada seorang pelanggan meminta menambah tempahan 100 bungkus lagi nasi lemak’. Pergh.... meriah berniaga

Tiada ulasan: