Ahad, 8 Ogos 2010

Pekena Nasi Lemak Kampung Baru

Malam kemarin, penulis ke Hospital Kuala Lumpur untuk melawat seorang rakan sekolah kerana anaknya dijangkiti kuman. Oleh kerana datang pada waktu malam, penulis tidak dibenarkan melawat ke dalam wad. Kami hanya berbual di luar wad kanak-kanak sahaja. Di sini penulis berjumpa kembali seorang rakan sekolah yang sudah 25 tahun berpisah. Apabila berjumpa, kamipun rancak berborak.

Nasi lemak yang berharga 70 sen sebungkus.

Selepas itu kamipun pergilah jalan-jalan cari makan untuk merasai kenikmatan nasi lemak yang terletak di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, Kuala Lumpur. Penulis memang tidak pernah makan di gerai ini. Tetapi khabarnya gerai di situ sungguh popular. Popular dengan nasi lemak yang dibungkus kecik-kecik.

Antara lauk pauk yang kami pilih.

Setelah meredah beberapa lorong di Kampung Baru, akhirnya kami jumpa juga gerai tersebut yang terletak di dalam kawasan Kelab Sultan Sulaiman. Barulah penulis tahu di sini ada gerai nasi lemak. Dulu, penulis selalu ke padang kelab ini untuk menyaksikan perlawanan bolasepak, tidak tahu pula kewujudan gerai nasi lemak ini. Gerai ini juga terletak di hadapan Sekolah Kebangsaan Kampung Baru.

Jam menunjukkan 2 pagi, pelanggan semakin ramai.

Konsep gerai ini adalah layan diri sendiri. Apabila sampai, terus sahaja ke tempat makanan dan pilih saja nasi lemaknya. Nasi lemak yang dibungkus kecil-kecil itu, kalau tidak silap, berharganya 70 sen sebungkus. Lauk-pauk lainpun ada. Memandangkan penulis kali pertama ke gerai ini, maka rakan-rakan sahaja yang memilih lauk pauknya. Banyak juga lauk-pauk yang dipilih.

Dua sahabat yang sudah lama tidak berjumpa.

Nasik Lemak di sini kalau makan sebungkus memang tidak cukup, paling kurangpun kena makan dua bungkus. Barulah rasa kenyang! he... he... Nasi lemak di sini boleh tahanlah sedapnya cuma layanan agak kureng. Harap-harap pengurusan gerai ini dapat mengambil perhatian agar pelayan-pelayan mereka lebih mesra terhadap pelanggan. Sambil menikmati nasi lemak, kami dihiburkan artis live band oleh tiga orang remaja di laman gerai ini.

Live Band di Gerai Nasi Lemak Kampung Baru.

Oleh kerana di belanja oleh rakan, penulis tidak tahu berapa jumlah harga semuanya. Penulis rasa, tidaklah mahal sangat. Menurut rakan, gerai ini agak sesak pada waktu puncak iaitu pada jam 8 malam hingga 10 malam. Oleh kerana kami datang pada jam 10 malam, gerai ini tidak berapa sesak. Parking keretapun senang.

Sudah lepas sekolah, inilah kali pertama berjumpa Azhari kembali.

Oleh kerana lama tidak berjumpa, sudah tentu banyak pengalaman pahit manis yang hendak diceritakan sehingga tidak sedar jam di tangan sudah menunjukkan 2 pagi...

Tiada ulasan: