Rabu, 11 November 2009

Segala-galanya Sudah Berubah

Dua minggu lalu, penulis telah menghadiri satu majlis perkahwinan seorang rakan di Banting, Selangor. Entah kenapa secara tiba-tiba sahaja penulis terkenangkan kembali memori indah semasa di sekolah menengah dahulu. Secara kebetulan rumah pengantin berhampiran dengan sekolah, tempat penulis pernah belajar dahulu, penulispun mengambil kesempatan berkunjung dan ini kali pertama penulis dapat melawat kembali sekolah ini.

22 tahun dulu, jalan ini hanya satu lorong dan kiri-kanannya adalah ladang kelapa sawit.

Bangunan asrama putera SMT Klang.

Pintu masuk SMT Klang.

Setibanya di pintu utama sekolah ini, penulis begitu terperanjat sekali kerana semuanya telah berubah. Bukan sahaja jenis sekolah ini telah berubah kepada jenis sekolah menengah teknik, malah segala-galanya telah berubah. Kini, landkapnya semakin menarik dan cantik, semakin luas dan dikelilingi oleh bangunan-bangunan premis perniagaan yang bertingkat-tingkat. Jika dahulu sekolah ini dikelilingi ladang kelapa sawit tetapi kini sebatang pokok kelapa sawitpun tidak kelihatan.

Hadapan SMT Kelang, kini dipenuhi dengan deretan premis perniagaan.

Pintu masuk SMT Kelang.

Bagunan asrama SMT Kelang, pemandangan dari jalan utama.

Masa begitu pantas sekali. Rupa-rupanya sudah 22 tahun penulis meninggalkan sekolah ini. Zaman telah berubah. Segala-galanya telah berubah. 

Penulispun terus memandu dan meninggalkan kawasan sekolah ini dengan seribu kenangan.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Ini mesti tak ingat nama cikgu juga, bukan?