Isnin, 2 November 2009

Bas Mini Dalam Kenangan

Ketika penulis bertugas di Muzium Negara dahulu, hampir setiap hari menaiki bas mini dari Jalan Silang ke Bangsar. Ketika itu bas mini adalah zaman kenangan manis bagi penulis. Bayangkanlah ketika hendak menaiki bas, kami pasti berebut-rebut dan kemudianya berhimpit-himpit pula di dalam bas. Ketika berhimpit-himpit itulah, kadang-kadang penulis terasa benda yang lembut ataupun benda yang keras. Manakala baunya bermacam-macam jugalah. Ada yang bau wangi, masam dan hanggit. 

Pada mulanya harga teket bas mini berharga 30 sen, kemudiannya dinaikkan 50 sen dan 60 sen.

Manakala bas pula dipandu dengan cara yang merbahaya serta laju tanpa memikirkan keselamatan para penumpangnya. Pernah sekali penulis hampir terjatuh dari dari bas mini yang bergerak laju. Penulis hanya berpaut sebelah tangan dan sebelah kaki di pintu bas mini. Penulis sudah rasa cemas, seperti hendak terjatuh tetapi mujurlah ada seorang penumpang memegang tangan penulis dan menariknya ke dalam bas. Penulis tidak dapat bayangkan jika terjatuh dari bas mini tersebut. Sudah pasti penulis tercedera atau telahpun meninggal dunia. Syukur alhamdulilah kepada Allah SWT kerana memanjangkan nyawa hambanya ini.

Manaka konduktor bas mini pula bermacam-macam ragam. Ada yang garang dan ada yang lucu. Pengalaman penulis menaiki bas mini ke tempat kerja Bangsar, ada satu dialog abang konduktor yang penulis tidak lupa ialah “masuk-masuk... masuklah sampai ke dapur, jangan malu-malu.”. Kadang kala katanya. “masuklah, jangan buka kasut.” Ada seorang konduktor bas perempuan (yang agak garang) pula berkata “masuk lagi, abang! masuklah dalam-dalam.” Ada seorang penumpang lelaki pula menjawab. “abang sudah tidak tahan lagi ni, sudah terhimpit.

Bas mini adalah zaman kenangan manis bagi penulis.

Selalu juga penulis mendapat teket percuma. Apabila konduktor menghampiri penulis, penulispun buat muka selamba dan tidak tahu sahaja. Jadi, konduktor bas itu pun menjadi keliru sama ada penulis sudah membeli teket ataupun belum. He... he... kelakar, nakal juga penulis pada masa itu. Pada mulanya harga teket bas mini berharga 30 sen, kemudiannya dinaikkan 50 sen dan 60 sen. Sebelum perkhidmatan bas mini digantikan dengan syarikat Intrakota, harga tiketnya adalah 70 sen.

Apabila penulis berkerja di DBP, penulis tidak menaiki bas mini lagi sebab sudah membeli sebuah motosikal baru.

Tiada ulasan: