Sabtu, 23 April 2011

Orang melayulah yang memfitnah orang melayu

“Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) cawangan Sarawak mendesak kerajaan BN supaya jangan keterlaluan melayan tuntutan kaum Cina yang didakwanya sanggup “membalas susu dengan tuba”

Penulis bukan mahu mengheret pembaca blog ini dalam masalah politik. Tetapi penulis kesal kenapa prajudis terhadap bangsa lain masih tebal sedangkan terus terang penulis katakan orang melayu sendiri sudah berpecah belah, tidak bersatu, fitnah memfitnah sesama sendiri. Senario yang jelas kita lihat sekarang. Adakah orang cina memfitnah orang melayu dalam video seks? Tidak bukan? Orang melayulah yang memfitnah orang melayu. Orang cinakah yang membuka pekung orang melayu? Tidak bukan, tetapi orang melayu itu sendiri.

Orang yang sering membantu orang yang dianiaya ini adalah orang berbangsa cina. Ketika menulis perkara ini penulis benar-benar tidak perasan kerana penulis diburu emosi yang keterlaluan dan rasa kecewa dengan sikap orang Islam sendiri dan apabila sudahnya cerita ini, baru penulis sedar. Sikap orang melayu yang membunuh semangat orang melayu sendiri.

Jelas sekali dalam ayat Al Quran kita tidak boleh berlaku tidak adil pada orang-orang yang bukan Islam. Tetapi kenapa isu ini tidak habis-habis timbul dan tidak ditangani dengan baik dan sempurna. Bukannya menyalahkan orang-orang bukan Islam ini?

Allah tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tiada memerangimu karena agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil. (Qs 60:8)

Ayat Quran di atas mengingatkan kepada setiap umat Muslim agar berlaku baik dan adil biarpun terhadap seorang bukan Islam.

Sumber: Norhayati

Tiada ulasan: