Khamis, 14 April 2011

Pasar Pilipine

Hari terakhir di Sabah, kami ke Pasar Kraftangan Kota Kinabalu atau pun dikenali sebagai Pasar Filipina di kalangan penduduk tempatan. Penulis sendiri tidak tahu kenapa pasar ini dinamakan Pasar Filipina, mungkin ramai pendatang Filipina yang berniaga di pasar ini.

Pasar Pilipine, Kota Kinabalu.

En. Taib sedang memilih rantai mutiara di Pasar Pilipine.

Pasar Kraftangan Kota Kinabalu atau pun lebih dikenali sebagai Pasar Filipina di kalangan penduduk dan pelancong adalah merupakan satu tempat yang cukup terkenal di Bandaraya Kota Kinabalu. Ia terletak di Jalan Tun Fuad Stephen bertentangan dengan Kompleks Sinsuran.

Pak Lah sudah lebih 20 tahun berniaga di Pasar Pilipine.

Erma menunjukkan keronsang terjual di gerai Pak Lah.

Terdapat beraneka jenis kraftangan dijual di sini. Selain cenderamata dan kraftangan tempatan seperti rantai kunci, T-shirt dan juga ukiran kayu, terdapat juga kraftangan daripada negara-negara Asia yang lain. Sarung batik, tikar rotan, ukiran khat, kerongsang dan juga mutiara boleh ditemui di pasar ini.

Gelang kulit mutiara di Gerai Pak Lah.

Suasana di dalam pasar Pilipine.

Di sini, kami singgah ke gerai Pak Lah di lorong nombor 7. Menurut rakan penulis, Pak Lah ini merupakan pesara tentera yang berasal dari Kelantan. Pak Lah ini sudah 20 tahun berniaga dan menetap di Kota Kinabalu, khabarnya dia berkahwin dengan orang Sabah. Oleh karana rakan penulis telah lama mengenali Pak Lah, kami mendapat potongan harga yang paling istimewa ketika membeli rantai mutiara di gerainya. Apalagi kami memborong sakanlah di gerai Pak Lah. Terima kasih daun keladi Pak Lah.

Gerai ikan masin.

Erma sedang tawar menawar dengan tauke ikan masin.

Selain itu, di Pasar Filipina ada banyak gerai yang menjual ikan masin. Di sini, kami berjumpa dengan seorang peniaga wanita yang comel dan cuba mengoda kami supaya membeli ikan masinnya. Kamipun cuba tawar menawar, namun kakak comel ini telah berjaya membuatkan hati kami cair untuk memborong ikan masin di gerainya. Kali pertama dalam sejarah penulis, telah menghabiskan sebanyak RM100 hanya untuk ikan masin. Nampaknya, semakin naiklah penyakit darah tinggi, jika tibai kesemua ikan masin ini.

Peniaga ini sedang mengoda en. Taib supaya membeli ikan masinnya.

Sekotak ikan masin kami borong.

Penat membeli belah di Pasar Filipina, kami pekena air kelapa muda masam-masam manis yang berharga RM5.50 di Sabah Waterfront pula.....fuuuhhhhhhh, sejuk dan segar!

Tiada ulasan: