Rabu, 27 Julai 2011

Runsing

Semalam, anak dara penulis bertanya, "kenapa ayah sekarang pulang awal dan tidak buat kerja lebih masa pada hari Sabtu dan Ahad?. Penulis jawab "opis ayah hendak tutup tidak lama lagi, bos ayah tiada sumber kewangan hendak membaya gaji pekerja dan kemungkinan besar ayah akan hilang pekerjaan". Penulis dapati air matanya berlinangan dan dia kelihatan amat sedih. Anak penulis bertanya lagi "nanti ayah kerja kat mana?. Pertanyaan itu yang sukar penulis hendak jawab.

Anak penulis.

Dalam nada bergurau penulis menjawab "Ayah sudah pun memohon kerja pengawal Keselamatan kondo di hadapan rumah kita". Anak penulis agak terperanjat seraya mengelengkan kepala menandakan beliau tidak bersetuju. Penulis bertanya "kenapa?". Dia jawab, dia malu dengan kawan-kawannya. Penulispun bercerita kepadanya "apa yang hendak dimalukan, semasa emak kenal ayah dulupun, ayah berkerja sebagai pengawal keselamatan. Emak terima ayah seadanya. Dan, penulis bercerita lagi "Jika ayah masih berkerja sebagai pengawal keselamatan, mungkin ayah tidak akan kehilangan pekerjaan dan kemungkinan besar ayah sudah dinaikkan pangkat sebagai ketua". Anak penulis hanya mendiamkan diri sahaja. Tetapi air airmatanya tetap berlinangan. Cuma, penulis berharap beliau memahami situasi ayahnya sekarang.

Sememangnya situasi sekarang amat merisaukan penulis. Tambahan lagi bagaimana hendak menyambut Ramadhan dan Syawal nanti. Tentunya memerlukan pembelanjaan yang besar juga. Kemungkinan besar, sambutan hari raya tahun ini tidak semeriah seperti tahun lepas-lepas. Tambah merunsingkan lagi apabila memikiran bagaimana hendak membayar segala hutang piutang seperti hutang bank, rumah, kenderaan dan kad kridet. Mengharapkan pendapatan isteri memang tidak mencukupi.

Takdir penentu segalanya. Penulis percaya, dengan ada sedikit kemahiran dan pengalaman yang Allah beri, insyaallah, rezeki ada di mana-mana .... Aminnn........

Tiada ulasan: