Selasa, 11 November 2008

Aku dan Famemas di Nakhon Ratchasima, Thailand


Kulit dvd Famemas di Sukan Sea, Korat Thailand.

Bumi Korat bergema lagi, tetapi kali ini dengan perang gendang dan sorakan tiga penjuru kumpulan dan penyokong tiga negara - Malaysia, Singapura dan tuan rumah - Thailand.

Lagu 'Inilah Barisan Kita' yang menjadi pembuka sokongan kepada atlit Malaysia di Korat nyata menyentuh perasaan dan membangkitkan semangat pasukan negara untuk terus berjuang membawa pulang pingat emas untuk negara.

Kira-kira 50 penyokong setia Malaysia yang dikenali sebagai Kelab Famemas yang ditubuhkan pada tahun 2002, mula berkampung di wilayah Nakhon Ratchasima, sebaik sampai kira-kira 5 pagi, bagi memberi sokongan moral kepada pasukan negara yang berjuang dalam kejohanan Sukan Sea di Thailand.

Penulis yang berkesempatan menyertai rombongan kumpulan penyokong ini sempat merakamkan perjalanan dan semangat perjuangan, kegembiraan dan kekecewaan yang dikongsi bersama atlit.


Kolaj foto Famemas di Korat

9.30 pagi: Misi menyokong dimulakan selepas kumpulan penyokong Famemas selesai berserapan di hotel penginapan - Hermitage & Resort. Lokasi pertama disasarkan di Institut Teknologi Channapolkan yang menyaksikan berlangsungnya kejohanan wushu membabitkan ratu wushu negara, Chai Fong Ying dan Ng Shin Yii yang menguasai pertandingan dengan merangkul emas dan perak. Malangnya kumpulan penyokong tidak sempat memberi sokongan apabila bas yang kami naiki tersesat hampir sejam .

11.10 pagi: Kami tiba di Institut Chanapolkhan dan kami hanya sempat berbual dengan naib presiden famemas iaitu mr. David Foo, David  Foo sempat bercerita pengalamanya di Ho Chi Minh mengenai karenah penyokong Vietnam yang terlalu fanatik dengan bola sepak dan enggan menerima seandainya pasukan mereka kalah dalam Sukan Sea sebelum ini.

"Ketika itu, perlawanan membabitkan Malaysia dan Vietnam. Mereka turut memberi amaran, andai Malaysia menang, maka, jawabnya kami tidak akan samapai ke hotel penginapan. Cuma nasib baik, kemenangan berpihak kepada tuan rumah.

Itupun keadaan tetap sukar apabila jalan raya dipenuhi penyokong fanatik  yang menunggang matosikal  membanjiri jalan raya sehingga menyukarkan laluan kenderaan lain."

Pengalaman David itu ternyata membuat hati penulis berdebar-debar. Maklumlah ketika itu berlaku pergolakkan kaum di selatan Thailand.


Kolaj gambar Famemas di Korat.

12.50 tengah hari: Perjalanan diteruskan ke Plaza Klang Jomsurang di pusat bandar, bagi menyaksikan pertandingan ping pong antara pemain nombor satu negara - Mohd Shakirin Ibrahim dan wakil tuan rumah. Berbaju kuning biru, kumpulan sorak Famemas ternyata menarik perhatian orang ramai di tingkat atas pusat membeli belah itu apabila masuk ke kawasan pertandingan dengan diiringi paluan gendang, serunai dan kompang yang bergempita.

Serentak itu, perang penyokong mula bermula Famemas dan penyokong tuan rumah saling berbalas sorakan dengan aksi masing-masing. famemas memulakan lagu Inilah Barisan Kita sebelum Mohd. Shakirin memulakan aksi, diiringi sorakan semangat yang lain.

Walaupun pertandingan berpihak tuan rumah. penulis beryukur apabila mendapati penyokong Thailand mungkin tidak 'sefanatik' penyokong Vietnam. Malah, kami tidak diganggu walaupun berjalanan berseorangan dengan lambang 'Malaysia Boleh!'.

3.30 petang: Tiba di Universiti Vongchavalithul yang terletak kira-kira 25 kilometer dari pusat bandar. Namun, hasrat memberi sokongan moral terhadapap atlit tarian, terhenti apabila disyaratkan membeli teket dan hanya sebahagian kami yang dapat masuk ke majlis terbabit berikutan jumlah teket yang terhad.

Pada masa sama, kami diberi syarat ketat tidak boleh membuat bising terutama bunyi-bunyian sokongan. seperti drum, trompet dan kompang.

4. petang: Baki 20 ahli rombongan yang tidak menyertai majlis perasmian di dewan utama universiti berkenaan kemudian beralih menyokong pasukan badminton wanita negara yang bertanding di Stadium Permainan Dalaman Universiti Vongchavalitkul.

Tiada ulasan: