Selasa, 25 November 2008

Berlibur ke Padang/Bukit Tinggi Indonesia - Hari Keempat

Kolaj berlibur di Kota Tinggi dan Padang, Sumetera, Indonesia.

Pagi itu kami daftar keluar dari hotel Pusako, hotel yang khabarnya satu-satunya bertaraf empat bingtang di Bukit Tinggi. Kami akan pulang dan bermalam di Padang, kerana perlu bergegas awal pagi untuk penerbangan balik keesokan harinya.

Mencuci muka di air terjun Lembah Anai

Hotel kami sebenarnya berhampiran dengan satu lagi tempat menarik di Bukit Tinggi iaitu Ngarai Sianok dan Lubang Jepang. Oleh kerana sudah dekat, kami singgah dulu di situ.

Terowong Jepang adalah kubu bawah tanah yang dibina oleh Jepun semasa perang dunia kedua. Ramai buruh paksa yang telah menjadi korban di sini. Buruh paksa yang dikurung di sini dibawa dari suatu tempat yang berjauhan supaya mereka tidak tahu jalan pulang, jika terlepas keluar. Di dalam lubang ini ada banyak bilik-bilik dan terowong yang panjang keseluruhanya adalah 7 kilometer

Penulis dipintu masuk air terjun Lembah Anai

Sehingga hari ini, masih ada terowong yang tidak dibuka untuk pengunjung. Oleh kerana terowong yang banyak di bawah Kota Bukit Tinggi, bangunan di sini disyaratkan tidak melebihi ketinggian tertentu. Kami menuruni 132 anak tangga yang curam untuk ke lubang Jepang, lelah juga bila mahu kembali ke atas.

Berhampiran dengan Lubang Jepang itu adalah Ngarai Sianok, Grand Canyon versi Bukit Tinggi. Pemandangannnya sangat indah dari atas. Berlatarkan Gunung Singalang.

Bergambar ramai-ramai di hadapan restoran Pak Datuk

Suhu di Bukit Tinggi masih lagi dingin. Kami dibawa singgah sebentar di Pandai Sikek di Padang Panjang. Bukit Tinggi memang terkenal dengan barangan sulamnya. Di sini kami dapat melihat kerajinan tangan penduduk yang membuat sulam menyulam. Ibu-ibu dari Malaysia boleh rambang mata melihat kain telekung dan kain dibuat kebaya.

Penulis berada di hadapan kedai di Pandai Sikek

Dalam perjalanan ke Padang, kami singgah sebentar di air terjun Lembah Anai. Air terjun ini agak unik kerana airnya agak memanjang dari atas. Menurut Pak Man jika sesiapa yang mencuci muka di air terjun ini dia akan kelihatan semakin muda dan jika mandi di sini dia akan jadi bayi,  pada mulanya kami ambil serius rupa-rupanya Pak Man hanyalah bergurau sahaja.

Penulis berada di dalam lubang Jepang

Sesudah mencuci muka dan mengambil gambar, kami meneruskan perjalanan ke Padang yang mengambil masa 4 jam. Apabila kami sampai ke kota Padang kami bawa melawat kota Padang lama, Pantai Muara Padang, Jembatan Siti Nurbaya dan kami bershoping di Plaza Andalas dan Plaza Matahari.

Rasanya tak cukup masa dan tak sempat untuk melihat keseluruhan kota Padang. Kamipun mendaftar masuk ke hotel Bumi Minang yang bertaraf empat bintang di Kota Padang. Sungguh rugi rasanya jika menginap hotel bertaraf 4 bintang jikalau sekadar tidur sahaja Sebelah malam akan aku melayari internet di CC dan mendengar live band di lobi hotel.

itu malam berakhir kami di kota Padang. Esoknya kami perlu daftar keluar untuk pulang ke tanah air.

4 ulasan:

Ibnu Ahmad al-Kurauwi berkata...

Zul, kalau buat novel ala-ala travelog, menarik ni!

ZulDeanz berkata...

terima kasih ustaz...

daydeck86 berkata...

mmg best ar g tanah minang kan
seronok
anyway cam mana edit pic tuh??

Unknown berkata...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Kami memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.