Rabu, 31 Mac 2010

Baru Pulang Dari Bengkel Buku...

Hari Jumaat yang lalu, penulis dan rakan-rakan designer dan ilustrator dikehendaki menghadiri bengkel buku teks di Corus Paradise hotel, Port Dickson. Kami bertolak dari pejabat pada pukul 10.15 pagi setelah semua kelengkapan siap. Kami dibenarkan check-in pada pukul 12.00 tengahari. Perjalanan kami juga sangat santai, tidak perlu mengejar masa.

Corus Paradise Hotel di waktu malam - foto oleh Sweet&Sour Photodesign.

Corus Paradise Hotel Port Dickson.

Jarak perjalanan dari Kuala Lumpur ke Port Dickson tidaklah jauh. Lebih kurang 100 kilometer sahaja. Kami sampai ke Corus Paradise Hotel pada pukul 11.30 pagi. Setelah selesai check-in, kami ke bilik. Dari bilik yang menghadap ke laut, penulis dapat melihat pemandangan sungguh menarik. Memang benar, inilah tarikan utama pengunjung ke Port Dickson dan itulah salah satu sebab mengapa hotel-hotel di sini sentiasa penuh.

Para peserta bengkel baru tiba di lobi hotel - Foto oleh Sweet&Sour Photodesign.

Bilik hotel yang agak selesa. Foto oleh Sweet&Sourdesign

Pukul 2.30 petang, kami perlu menghadiri bengkel mengikut tajuk buku masing-masing. Suasana bengkel pada petang itu berjalan dengan tenang dan lancar. Penulis terasa lega kerana konsep buku ini diterima oleh ahli panel walaupun dengan bersyarat. Bengkel ini berehat sebentar pada jam 6.00 petang. Dikesempatan itu, penulis dan rakan-rakan berkumpul di tepi pantai untuk merakamkan suasana matahari terbenam di pinggiran pantai Port Dickson.

Suasana bengkel - Foto oleh Sweet&Sour Photodesign.

Sempat lagi Outing di tepi pantai.

Selepas makan malam, 9.00 malam, kami kembali ke bilik masyuarat untuk sambung bengkel buku teks sesi yang ke dua. Bengkel tamat tepat pada jam 11.00 malam. Selepas bengkel kami tidak ke mana-mana, hanya berehat di sekitar hotel sahaja. Ada juga rakan-rakan keluar minum teh tarik di bandar Port Dickson.

Sempat mengadakan sesi fotografi di persisiran pantai Port Dickson.

Pemandangan dari tingkat 5. Foto oleh Raf_76

Esoknya, merupakan hari kedua dan terakhir kami di Corus Paradise. Pukul 10.00 pagi, selepas bersarapan, kami ke kolam renang. Rakan-rakan masih belum puas bermain air kolam renang. Yelah, bila kolam renang ni dipenuhi orang, pergerakan menjadi terhad dan masing-masing tidak dapat bergerak bebas sebaliknya perlu berhati-hati.

Kolam mandi yang luas tetapi di hadapan lobi.

Makan malam. Foto oleh Sweet&Sour Photodesign

Akhirnya, kami check-out pukul 12.30 tengah hari. Pukul 2.00 petang, kami bertolak pulang ke Kuala Lumpur. Masing-masing mengadu kulit muka mereka perit terbakar dek pancaran cahaya matahari.

Penulis sedang berserapan pagi.

Sham sedang mengapungkan diri di kolam renang.

Akhirnya, kami sampai ke Kuala Lumpur pada pukul jam 4.00 petang. Bengkel kali ini agak mencabar juga dan ianya sudah tentulah meninggalkan kenangan manis yang sukar dilupakan. Disamping berbengkel, kami sempat bersantai-santai dan berehat-rehat. Sekurang-kurangnya, kami dapat menenangkan fikiran setelah beberapa minggu kami penat berkerja dan stay back kerana mengejar dateline...

Tiada ulasan: