Isnin, 8 Mac 2010

Lata Kijang

Dalam perjalanan ke Pulau Pinang, apabila sampai perhentian rehat Tapah, kami singgah sebentar ke air terjun Lata Kinjang. Kami ke sana untuk membantu mengambil beberapa keping gambar untuk kegunaan Buku Ensiklopedia yang sedang ditanggani oleh rakan sepejabat

Air terjun Lata Kinjang.

Lata Kijang merupakan air terjun yang ketinggiannya mencecah 850 meter, terletak kira-kira 18 kilometer dari Tapah. Dari pekan Tapah pengunjung dikehendaki mengikuti jalan Persekutuan yang jaraknya kira-kira 13 kilometer menuju ke pekan Cenderiang iaitu sebuah pekan lama yang paling hampir dengan kawasan air terjun tersebut.

Lata Kijang sentiasa dikunjungi ramai.

Selain bermandi-manda, ada juga pengunjung yang datang ke sini mengambil kesempatan untuk berkelah, mengadakan aktiviti riadah dan lasak.

Cuaca yang panas memang best apabila berendam.

Terdapat perkampungan orang asli berhampiran dengan kawasan rekreasi ini. Di sini kami boleh melihat tradisi kehidupan mereka. Saling menghormati dan mempercayai satu sama lain boleh dicontohi oleh masyarakat luar.

Ambil gambar sendiri.

Tetapi, apa yang penulis perhatikan di sini dan apa yang sadisnya, keindahan air terjun ini telah di abaikan. Terdapat banyak sampah sarap bertaburan di sana-sini. Pemandangan yang kurang menyelesakan. Walau bagaimana pun air terjun ini tetap menerima kunjungan ramai baik dari kawasan setempat mahu pun jauh.

Air yang jernih dan mengalir dengan tenang.

Di air terjun Lata Kinjang ni, terdapat satu kisah misteri yang telah disiarkan melalui Misteri Nusantara di TV3 yang mengisahkan tentang “Sang Kelembai”, penulis pun tidak beberapa tahu sangat kisah itu. Kena tanya orang kampung laa nampaknya!

Pemandangan dari atas Lata Kijang.

Setelah hampir satu jam merakamkan gambar-gambar menarik, kamipun meneruskan perjalanan ke Bukit Mertajam, Pulau Pinang

Tiada ulasan: