Jumaat, 12 Mac 2010

Rumah Kayu Resort Homestay

Sepanjang dua malam kami berada di Bukit Mertajam, Pulau Pinang, kami menginap di sebuah chalet berkonsepkan Rumah Kayu Homestay. Sekali pandang homestay ini seperti sebuah muzium ataupun sebuah pusat kesenian.

Lankap laman yang sungguh unik dan menarik.

Chalet dan homestay ini terletak di daerah pokok Machang yang hanya lebih kurang 10 kilometer dari tol Bertam dan 15 kilometer dari tol Sungai Dua. Kedudukannya yang strategik diantara suasana bandar dan desa menjadikanya sangat sesuai untuk seisi keluarga menginap di alam desa sambil mampu menikmati kemudahan di bandar.

Pemandangan chalet dari pintu hadapan yang sungguh menarik.

Kepelbagaian dalam mentafsirkan struktur “rumah kayu” ini mungkin kerana masyarakat secara amnya sudah lupa yang pada sesuatu masa kesemua rumah kediaman dinusantara ini adalah diperbuat daripada kayu. Dalam kemodenan arus pembangunan, sedikit demi sedikit, rumah kayu sudah berganti konsep rumah batu yang kemudahanya berubah pula menjadi perumahan batuan. Sekaligus melenyapkan keperibadian kediaman melayu zaman silam.

Bilik yang bertaraf hotel lima bintang.

Konsep rumah kayu ini didokong oleh sifat keterbukaan, kemudahan guna sama dan “privacy” terkawal. Didokong oleh sebuah rumah ibu yang menempatkan ruang legar, dapur, ruang makan dan surau. Kesemua bilik penginapan yang berjumlah 9 semuanya berpaksi kepadanya.

Bilik air yang sangat menarik.

Usaha membina rumah kayu ini merupakan cetusan idea pemilik yang cuba mengenengahkan konsep rumah kayu zaman silam digarap dengan kemudahan di zaman moden. Berada di rumah kayu ini merupakan satu “time capsule” yang mampu menjengah sejarah.

Pemandangan chalet Rumah kayu di waktu malam.

Kemudahan yang direka setara hotel lima bintang, mampu memberikan keselesaan kepada keluarga yang mempunyai anak yang sudah terbiasa dengan kemudahan moden. Pendek kata bagi yang seusia pemilik yang berteduh di Rumah Kayu Resort ini, andah seolah-olah kembali berada di zaman silam ketika berada di kampung dahulu tetapi tetap selesa dengan segala kemudahan yang disediakan.

Tiada ulasan: