Selasa, 7 Disember 2010

Keretapi Bawah Tanah (Subway) Guangzhou

Sepanjang berada di kota Guangzhou, hampir setiap hari kami menggunakan perkhidmatan keretapi bawah tanah Metro (Subway). Walaupun keretapi ini sentiasa dipenuhi dengan penumpang, namun ia lebih cepat dan pantas bergerak untuk menuju ke sesuatu distinasi di kota Guangzhou.

Guangzhou Metro System Map.

Membeli teket keretapi bawah tanah di Guangzhou.

Penulis difahamkan, panjang landasan keretapi bawah tanah di Guangzhou ini mencecah 236 kilometer dan bandar raya ini merupakan bandar ketiga di China yang panjang landasan kereta apinya melebihi 200 kilometer selepas Shanghai dan Beijing. Landasan kereta api bawah tanah di Guangzhou dapat menghubungi 80% ke stadium untuk Sukan Asia dan merupakan infrastruktur lalu lintas yang penting bagi temasya sukan tersebut.

Ini teket keretapi bawah tanah di Guangzhou.

Beg penumpang perlu di imbas/scan sebelum memasuki stesen keretapi bawah tanah di Guangzhou.

Dalam tempoh dua bulan yang lalu, Guangzhou telah menyelesaikan pembinaan landasan kereta api bawah tanah sepanjang 86 kilometer untuk Sukan Asia. Jumlah penumpang yang menaiki kereta api bawah tanah ketika berlangsungnya Sukan Asia telah melebihi 6 juta orang sehari.

Akibat kepenatan, penulis duduk bersila di dalam gerabak keretapi bawah tanah Guangzhou.

Walaupun gerabak keretapi bawah tanah Metro (subway) ini panjang ( 2 kali ganda LRT di Malaysia). namun ia sentiasa dipenuhi penumpang.

Walaupun jadual perjalanan keretapi ini tiga minit sekali, bergerak laju dan gerabaknya panjang, namun keretapi bawah tanah tiga tingkat ini sentiasa ini dipenuhi dengan penumpang. Penulis sendiri terasa sesak nafas kerana ditolak dan dihimpit oleh penumpang-penumpang lain. Kesesakannya lebih hebat pada zaman penulis menaiki bas mini di Kuala Lumpur dahulu. pada pendapat penulis, masyarakat di Guangzhou lebih selesa dan pantas apabila menggunakan keretapi bawah tanah ini berbanding kenderaan lain yang mungkin lewat sampai ke distinasi akibat kesesakkan lalulintas.

Tiada ulasan: