Khamis, 2 Disember 2010

Penyokongpun Hendak Rasa Glamour juga...

Di kalangan rakan-rakan Famemas, walaupun kami berbeza bangsa dan agama, kami bersatu untuk menyokong dan bersorak atlit kontinjen negara yang bertanding di Guangzhou 2010 ini.

Famemas dan atlit bowling negara ketika menyokong pasukan hoki negara.

Andai kami berada di gelanggang dan menyaksikan sendiri atlit negara memenangi pingat, seolah-olah ia juga satu kejayaan buat kami. Penulis amat bertuah kerana melihat dan merasai sendiri pengalaman kejayaan pasukan karate negara yang telah memenangi pingat buat kontinjen negara selepas dua belas hari temasya ini bermula.

Bergambar kenangan bersama sukarelawan.

Suasananya memang cukup berbeza dan luar biasa terutama apabila Jalur Gemilang dinaikkan ketika majlis penyampaian hadiah. Timbul rasa bangga, terharu dan bertuah, semua dalam satu perasaan yang penuh semangat patriotism 1Malaysia.

Penulis bergambar kenangan bersama pasukan sukarelawan.

Walaupun dari segi pungutan pingat menunjukkan kita ketinggalan jauh berbanding China yang menghampiri ke angka 200 pingat emas, kami dari kelab Famemas yang menyokong kontinjen Malaysia tetap mengundang rasa hormat di kalangan penganjur termasuk sukarelawan dan penonton.

Penulis bergambar kenangan dengan atlit bowling negara.

Selain kagum dengan semangat yang dibawa rakyat Malaysia ke Guangzhou ini, mereka juga mungkin hairan bercampur pelik melihat warna kulit dan wajah Melayu, Cina dan India di dalam kumpulan kecil penyokong Malaysia yang menjadi ‘atlit tidak rasmi’ atau duta kecil negara di sini.

Bergambar kenagan dengan sukarelawan di hadapan stadium karate.

Jadi tidak hairan, kumpulan Famemas sering kali diajak untuk bergambar kenang-kenangan oleh penonton dan sukarelawan yang bertugas di pelbagai venue di temasya ini.

1 ulasan:

Cikgooden berkata...

aku sekadar jd penyokong depan tivi ja..