Sabtu, 11 Disember 2010

Mencari Restoran Halal

Mencari masjid dan makanan halal di negara asing seperti China bukanlah sesuatu yang mudah. Satu cabaran berat bagi pengembara poket nipis (budget traveler) yang tidak datang dengan pakej. Yang penting ialah persiapan awal atau groundwork.

Mee Sup Daging Kambing Guangzhou.

Sungguh menyelerakan apabila makan nasi goreng cina.

Sebaiknya, tanya kawan-kawan yang pernah sampai ke sana. Atau buat carian di internet. Cari laman web yang mempromosikan hal ehwal Islam di negara tersebut. Antaranya seperti laman web zabihah.com yang mempromosi restoran halal di seluruh dunia.

Makan nasi ayam masakan arab yang berharga RMB30.

Rasa macam tidak berbaloi apabila makan di restoran arab ini.

Masukkan nama bandar yang anda akan lawati dan insyallah laman web ini akan menyenaraikan semua restoran halal di bandar itu. Anda perlu sokong laman web seperti ini dengan memberi feedback jika anda ke sana. Mereka memudahkan umat Islam membuat kebaikan semasa musafir.

Restoran halal di Changshou Lu.

Walaupun restoran di Beijing Road ini sempit tetapi makanannya murah dan banyak.

Perlu diingat di China walaupun restoran terdapat tanda halal, kadang-kadang terdapat minuman keras juga di jual sama. Makanan dan minumam ringan sahaja yang halal, tetapi yang berat-berat tidak halal. Jadi kita perlu berhati-hati.

Hafidz dan Liza nampaknya berselera apabila menjamu selera nasi goreng daging kambing.

Kami sempat bergambar dengan pemilik dan pekerja di sebuah restoran halal di Guangzhou.

Foto-foto di atas adalah beberapa buah restoran makanan halal yang sempat penulis menjamu selera di sepanjang lawatan penulis ke Guangzhou pada November 2010 yang lalu. Mudah-mudahan ianya memberi manafaat kepada semua pelancong muslim.

Tiada ulasan: