Selasa, 27 Oktober 2009

Bila Lelaki Berambut Panjang

Pagi tadi, penulis terbaca sebuah majalah, penulis tertarik dengan sebuah artikel yang disiarkan. Di dalam artikel itu ada menyatakan tentang penampilan seorang lelaki yang berambut panjang.

Penulis ketika berambut panjang?

Bagi penulis, kebanyakkan lelaki di Malaysia tidak suka berambut panjang. Penulis lebih suka dengan gaya rambut panjang seperti penyanyi Faizal Tahir. Faizal Tahir kelihatan smart dengan emejnya seperti itu. Tetapi, penulis tidak suka dengan gaya rambut panjang seperti kebanyakkan penyanyi rock. Ianya kelihatan seramai dan selekeh.

Seumur hidup penulis, pernah sekali penulis menyimpan rambut panjang. Ketika itu, selepas sekolah menengah. Satu tahun tidak memotong rambut dan hasilnya rambut penulis memcecah hingga ke bahu. 


Rambut panjang Faizal Tahir.

Bukan tiada duit hendak memotong rambut, tetapi sengaja suka-suka sebab terpengaruh kawan-kawan yang berambut panjang. Sudah menjadi satu trend ketika itu kerana pengaruh musik rock yang sangat kuat. Kumpulan musik rock seperti Search dan Wings menjadi idola kebanyakkan remaja. Peminat mereka berambut panjang termasuklah penulis sendiri. 

Oleh kerana tuntutan disiplin kerja, akhirnya penulis terpaksa mengambil keputusan untuk memotong rambut. Lagipun penulis tidak kisah sebab lebih selesa apabila berambut pendek.

Kumpulan Search di zaman kegemilangannya adalah berimejkan rambut panjang.

Bagi penulis, sebab utama lelaki tidak suka berambut panjang ialah:
  • tidak selesa semasa melakukan sebarang urusan.
  • kelihatan tidak kemas kemas.
  • banyak duit dihabiskan untuk membeli gel rambut dan shampoo.
  • tidak membuang masa hendak bersikat, guna jari pun boleh.
  • orang akan tersalah anggap tentang jantina
  • lain-lain lu pikir sendiri.
Jika menurut pandangan kaum wanita, penulis tidak pasti bagaimana. Mungkin mereka boleh terima atau tidak lelaki yang berambut panjang?. 

Sekarang ini penulis sudah tidak kisah sama ada panjang atau pendek, yang penting penulis happy dengan keadaan sekarang.

Tiada ulasan: