Rabu, 28 Oktober 2009

Cuba-cuba Ambil Gambar Pengantin

Cuti persekolahan akan bermula tidak lama lagi. Apabila musim cuti persekolahan bermula nanti, ramai yang akan mengadakan majlis perkahwinan anak-anak mereka. Pada masa inilah, waktu yang paling sibuk buat seorang juru foto pengantin.

Malam berninai.

Pose istimewa dari pengantin.

Comel Nani pada malam tu.

Nani dan Abey E.

Hobi mengambil gambar ini adalah hobi lama penulis. Semenjak dibangku sekolah lagi penulis sudah suka mengambil gambar dan menyimpan gambar. Tetapi ketika itu penulis tidak mampu membeli kamera mahal. Dahulu kamera semuanya menggunakan filem tetapi kini, hanya menggunakan memori kad sahaja... zaman digital lah katakan!

Macam gaya harimau pula pengantin ni.

Pose maut.

Makan beradap.

Hadapan rumah pengantin perempuan.

Pada zaman 80an dulu, kakak penulis ada membeli sebuah kamera berjenama Canon outomatik. Ketika itu penulis ada curi-curi menggunakannya tetapi dia pasti tahu apabila mencuci filemnya. Itu dulu, tidak seperti sekarang, kita boleh buang on the spot mana-mana shoot yang tidak menjadi, sungguh senang!

Gaya istimewa di atas pelamin.

Di jeti Bagan Datok.

Di jeti Bagan Datok.

Pose maut dari pasangan pengantin.

Pada hari Sabtu yang lepas, penulis sebagai backup fotoghrapher untuk seorang rakan. Bermula dari majlis malam berinai, majlis persandingan dan hinggalah pengantin hendak membuat shoot outdoor di jeti Bagan Datok. Penulis follow sahajalah sambil mencuba kamera yang baru dibeli iaitu Canon EOS 1000D+18-55 mm kitlens.

Sesi outdoor di tepi pantai Bagan Datok.

Pengantin perempuan ni sudah macam Elyana lah pula.
Salah satu pose istimewa dari pengantin.

Bagaikan puteri bunian.

Pada mulanya hanya mengambil gambar pengantin ini hanya sekadar hobi sahaja. Tetapi sejak akhir-akhir ini sudah semacam hendak menjadi serius pula. Ada juga permintaan, tetapi penulis terpaksa menolak kerana tidak berkayakinan lagi. Takut pelanggan tidak puas hati pula. Tetapi tidak mengapalah, penulis cuba cari pengalaman dulu.

Tiada ulasan: