Jumaat, 6 November 2009

Ikon Gadis Melayu

Semalam, penulis ke Auditorium Dewan Bahasa dan Pustaka untuk menyaksikan peringkat akhir pertandingan Gadis Melayu anjuran TV9. Penulis sebenarnya hendak masuk ke tempat duduk penonton biasa sahaja, tetapi rakan penulis membawa masuk melalui pintu yang di khas untuk wartawan. Penulis mendapat tempat duduk dibarisan hadapan sekali bersama wartawan media massa. Mujurlah wartawan di sebelah tidak bertanya, penulis dari akhbar mana. Jika tidak, susah juga hendak jawap... he... he....

Empat peserta akhir Gadis Melayu musim kedua.

Salah seorang peserta sedang membuat persembahan.

Penulis difahamkan, peringkat akhir Gadis Melayu ini disiarkan disiarkan secara langsung dari Auditorium Dewan Bahasa dan Pustaka menerusi TV9 malam tadi. Pada malam tersebut menyaksikan Shazfinas Hashim (Finas), Nadia Adriana (Nadia), Putri Noor Nawal (Putri), Siti Nur Syafiqa Amirul Melvin (Fiqa) dan Hazlin Hussain (Lin) telah menonjolkan kebolehan, kebolehan dan keistimewaan masing-masing untuk menawan hati juri dan juga penonton untuk meraih undian SMS.

Antara wartawan yang membuat liputan.

Penulis mendapat tempat duduk dibarisan hadapan sekali.

Pertandingan ini menyaksikan Adlin Aman Ramli dan isterinya Emelda Rosmila sebagai pengacara buat pertama kalinya. Malam tadi juga, para peserta bergandingan dengan artis popular yang mewakili pelbagai bidang seperti lakonan, nyayian, tarian dan teater. Finaz berpasangan dengan dengan Alam (You Think You Can Dance), Putri menyanyi bersama kumpulan The Fabulous Cats, Lynn berlakon bergandingan dengan  Beego, Nadia pula menari dengan Sazlan yang merupakan penari profesional dan Fiqa berlakon bersama Fauzi Nawawi yang berpengalaman dalam bidang lakonan dan teater.

Fiqa sedang membuat persembahan dengan begitu bertenaga sekali.

Empat peserta sedang berdebar menanti keputusan yang akan diumumkan.

Keyakinan yang tinggi serta menepati ciri yang dikehendaki kepada peserta, Siti Nur Syafiqah atau dikenali sebagai Fiqa untuk dinobatkan sebagai Gadis Melayu musim kedua. Penampilan diri serta keunikan persembahan berkonsepkan drama yang ditonjolkan Fiqa berjaya menarik perhatian juri, sekali gus meletakkan fiqa sebagai ikon dalam membentuk jati diri sebagai gadis melayu tulen. Fiqa menerima wang tunai RM10.000, trofi serta hadiah iringan yang disampaikan tetamu Diraja, Sultanah Kedah, Tuanku Haminah Hamidun. Baginda diiringi Datuk Johan Jaafar.

Siti Nur Syafiqa ikon Gadis Melayu musim kedua.

Fiqa bergambar bersama ahli keluarganya.

Selesai sahaja majlis, penulis dijemput menjamu selera bersama para wartawan, peserta dan tetamu VIP. Penulis terpaksa menolak kerana hanya berselipar sahaja. Huh! menyesal pula penulis!. 

1 ulasan:

AZIZAN & HAFIZAH berkata...

dapatkan panduan untuk bina badan berotot agar anda tough dan dikagumi...