Isnin, 19 Julai 2010

Jejak Kasih...

Penulis dan rakan-rakan sekelas bergambar kenangan bersama Cikgu Tuah di rumahnya.

Keputusan SRP
telah membawa aku keluar
dari keserasian di SMSL
dengan berat hati,
aku ke SMV Kelang.

Dengan kerelaan hati
aku mengisi borang
dan aku juga yang meminta
ditempatkan di luar daerah Sabak Bernam
walau jauh di sudut hati,
aku tidak mahu pergi jauh....

Dan di SMVK,
aku tergolong dalam pelajar sederhana.
Akibatnya, aku tenggelam dalam khalayak.
Kerana hanya pelajar nakal sahaja
yang menjadi perhatian rakan rakan dan guru guru
sekaligus juga berpotensi tinggi
untuk dikenang dan diingati.

Kisah panjang tetapi dipendekkan,
aku akhirnya meninggalkan SMV Kelang
dengan keputusan SPVM yang sederhana
seterusnya membelanjakan usiaku
di ibu kota selama beberapa tahun
sebelum kembali semua
ke pangkuan negeri kelahiran.

Tetapi hari ini
walau terasa berat kaki ini.
aku teruskan juga.
dengan program jejak kasih
kami ke daerah Jasin
untuk menuju ke rumah salah seorang guruku
yang pernah mengajar erti kehidupan.

Cikgu Tuah, guru kelas yang aku kenali.
Fikir aku, cikgu telah lupa siapa aku.
Namun aku tersenyum
bila mana cikgu masih ingat akan aku
bukan kerana aku pelajar yang terbaik
tetapi kerana kenakalan aku dulu

Rupa-rupa cikgu masih kenal
siapa aku.

Ironik.

Namun aku bangga.
Kerana dapat juga
aku jejak semula memori lama.
Kerananya aku kenal SPVM
dan dia yang membantu
mewarnai lembaran hidup ini

Tiada ulasan: