Rabu, 13 November 2013

Kenangan Restoran Kancil?

Sehingga kini penulis masih teringatkan masakan ala kampung di Restoran Kancil yang berhampiran dengan Dewan Bahasa dan Pustaka. Penulis masih rindukan keenakan masakan kampungnya dan riuh rendah suara nyaring kakak tauke restoran tersebut melayan pelanggannya. Semasa pejabat penulis di Wisma Mirama dahulu, penulis dan rakan-rakan sering kali makan tengahari di restoran Kancil ini.
Kami hanya berjalan kaki ke Restoran Kancil.
Kami menuju ke Restoran Kancil.
Apabila pertengahan bulan, selalunya Restoran Kancil yang bersebelah dengan bangunan Wisma Mirama di Jalan Choo Cheng Key ini lah yang yang menjadi tumpuan utama kami. Lagipun hanya Restoran Kancil ini sahaja yang menyediakan menu masakan ala kampung yang paling hampir dengan pejabat dan kami hanya perlu berjalan kaki sahaja ke restoran tersebut.
Pelanggan agak ramai di waktu puncak.
Kami sedang menikmati nasi campur.
Manakala menu yang biasa kami pesan sudah tentulah Nasi Campur, Nasi Ayam, Nasi goreng atau Mee Bandung dan Mee Sup. Minuman sudah tentulah air kosong sahaja hahahha. Selain menyediakan menu masakan nasi campur ala kampung, restoran ini juga menyediakan kueh mueh ala kampung seperti goreng pisang panas, goreng keledek, cengkodok pisang, karipap dan keropok lekor.
Lauk kami dipertengahan bulan.
Masak lemak labu pilihan abang Meo.
Ramai yang tertanya-tanya, kenapa restoran ini diberi nama Restoran Kancil? Begini ceritanya. Pada sekitar tahun 1998 dahulu, kakak ini berniaga nasi campur di parkir DBP. Mereka berniaga menggunakan kereta Kancil. Oleh kerana menu masakan mereka sedap, pelanggan semakin ramai dan perniagaan mereka bertambah maju. Merekapun membuka sebuah restoran yang berhampiran dengan bangunan DBP.
Abang Pian banyak makan ulam-ulaman.
Ikan Bakar pilihan abang Pian.
Oleh itu, jangan terkeliru dengan nama perniagaan restoran mereka. Restoran ini tidak menyediakan menu masakan yang berasaskan daging kancil. Tetapi mereka hanya mendaftarkan nama perniagaan mereka sebagai “Kancil” kerana mereka mula berniaga menggunakan kereta Kancil. Jadi, jangan berangan-angan hendak makan daging kancil di restoran ini.
Masing-masing sudah kenyang.
Habis.... amat menyelerakan?
Kebanyakkan pelanggan di Restoran Kancil ini adalah dari kalangan kakitangan DBP, Dawama, Kurnia Insuran dan pejabat-pejabat kecil dan penduduk di sekitar Jalan Choo Cheng Key. Khabarnya, mereka telah membuka sebuah lagi restoran di Puterajaya. Disamping itu juga, Restoran Kancil ini juga telah meluaskankan perniagaan mereka dengan menubuhkan perniagaan Kancil Catering yang sedia menerima segala tempahan untuk sebarang majlis rasmi dan tidak rasmi.
Licin hanya tinggal tulang?
Bahagian dalam sudah penuh. Kami dapat duduk di luar restoran.
Apa yang kelakar, sehingga kini kami masih tidak mengatahui siapa nama sebenar tauke Restoran Kancil ini. Kami hanya mengelar mereka sebagai abang kancil dan kakak kancil sahaja. Manakala anak-anak mereka sebagai anak-anak kancil. Walaupun bagaimanapun mereka sangat gembira mendapat gelaran tersebut. Mereka ini sangat mesra melayan kami dan pelanggan-pelanggan mereka yang lain.
Sabar menanti pesanan makanan tiba.
Pekena cengkodok dulu.
Menu masakkannya memang istimewa. Lagipun pada masa kini memang susah hendak mencari masakan yang ada cita rasa asli dan mengingatkan kembali pada zaman kita di kampung. Dengan menu masakan ala kampung ini, Restoran Kancil sentiasa dipenuhi pelangan terutama di waktu puncak. Makanan boleh minta dihidang atau ambil sendiri secara sepinggan.
Nasi ayam.
Pekena Mee  Hoon Sup Ayam.
Tipulah, jika hendak dikatakan makanan di restoran ini sangat sedap. Tetapi, ketika kami tiba, memang ramai pelanggan. Dengan jumlah pelanggan yang datang, boleh di katakan makanan di sini boleh tahan sedapnya. Harganya pula memang berpatutan, tidak murah dan tidak mahal. Tetapi, selalunya abang Kancil memberi harga dengan potongan yang istimewa buat kami. Mungkin abang kancil itu faham bahawa kami sering kali kelewatan gaji pada masa tersebut.
Abang Kancil tauke restoran.
Bayar bil kat Kakak Kancil.
Sekali sekala apabila penulis ada urusan di DBP, pastinya penulis singgah di restoran ini untuk menikmati makan tengahari. Walau apapun restoran pilihan anda, faktor utama sebelum makan direstoran tersebut pastikan ianya bersih dan halal.

Tiada ulasan: