Khamis, 18 November 2010

Kopitiam Hai Peng Kemaman

Negeri di pantai timur merupakan negeri-negeri yang mengadap Laut China Selatan dan mempunyai persisiran pantai yang sangat cantik. Negeri-negeri ini sering kali menerima musim tengkujuh pada setiap tahun. Walaubagaimanapun hanya dua buah negeri sahaja yang memiliki unsur-unsur budaya yang menarik dan menjadi pilihan para pelancong. Hairan juga mengapa kelebihan itu hanya terbatas kepada sempadan negeri Terengganu dan Pahang sahaja.

Kopitiam Hai Peng di Kemaman.

Ramai antara kita yang berkunjung ke sana dengan tujuan tersendiri. Ada yang menziarahi sahabat-handai, menemani anak-anak yang terpilih mengikuti pengajian sekolah berasrama dan IPT, rombongan majlis perkahwinan dan sebagainya. Hubungan silatulrahim adalah digalakkan. Berkunjung dan berjumpa dengan ahli keluarga dan sahabat handai yang sudah lama tidak berjumpa adalah satu ikhtibar.

One Foto sedang memesan kopi dan roti.

Kami sedang menikmati roti dan kopi kaw di kopitiam Hai Peng.

Oleh kerana penulis, editor dan jurufoto ada tugas rasmi di Kuala Terengganu, kami masih berkesempatan mencuri masa untuk melawat ke tempat-tempat menarik di sekitar bandar Kemaman dan Kota Bharu. Seperti biasa, apabila sudah lama tidak melawat ke pantai timur, pasti banyak benda yang kami lihat, amat mengkagumkan.

Antara produk-produk yang terjual di Kopitiam Hai Peng.

Antara barang-barang antik yang dipamerkan di Kopitiam Hai Peng.

Apabila kenderaan kami melalui bandar Cukai Kemaman, kami singgah sebentar ke sebuah kedai kopi yang dikatakan mendapat perhatian orang ramai. Ianya merupakan antara ‘kopitiam’ yang terkenal di Malaysia dan salah satu yang terawal, dibangunkan pada sekitar tahun 1940 an. “Old Town Kopitiam” satu-satunya berasal dari Ipoh kini menjelma di semua bandar besar nampaknya ingin ‘ride on the bandwagon’ atau menarik peminat yang kini gemar minum kopi dan menikmati nostalgia lama.

Roti dan kopi yang menarik perhatian ramai pelanggan di Kopitiam HaiPeng.


Antara kueh tradisional yang terjual di Kopitiam hai Peng.

Apa pun mari kita lihat apakah kecanggihan ‘Kopitiam Hai Peng Kemaman? Melihat gambar-gambar di atas, jelas memperakui kehebatan kedai kopi ini di bandar Cukai Kemaman dan seringkali mendapat perhatian khusus dalam majalah terkemuka. Sebenarnya kami pernah ke sini beberapa tahun yang lalu. Jelas keistimewaannya masih kukuh dan hebat. Pelanggannya semakin ramai. Bandar Cukai pula membangun dengan begitu pesat sekali.

2 ulasan:

Jank berkata...

aku stim tengok cawan ngn pereng dia tu, klasssikk tu

ZulDeanz berkata...

cawan ngan pereng tu bole beli kat kedai tu....