Jumaat, 15 Ogos 2008

Kali Kedua Aku ke Negara Filipina

Penulis bersama pramugari Air Asia

Minggu ini merupakan minggu yang paling sibuk untuk aku. Aku perlu menyiapkan reka bentuk buku yang bertajuk Wacana Sejarah dan Falsafah Sains dalam masa seminggu sahaja. Editor pula sentiasa duduk di sebelah sehingga aku hendak bergerakpun susah. Aku hendak update blog inipun tidak berkesempatan. Walaubagaimanapun aku akan cuba curi masa untuk menulis entry kali ini... hehe...

Famemas bergambar kenangan di Lapangan Terbang Antarabangsa Diosdado Macapagal

Ini kali kedua aku ke negara Filipina. Kali pertama aku ke negara Filipina semasa menemani teman sepejabat iaitu en. Jacob melawat ke rumah bapa tunangnya di Alaminos Pengasinan. Kali ini aku mengikuti rombongan Famemas ke Manila untuk menyokong atlit Malaysia yang bertanding di Sukan SEA Manila, Philippines. Kami menuju ke negara Filipina  dengan mengunakan pesawat Air Asia pada pagi 28hb November 2005 dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

Penulis bergambar kenangan dengan kenderaan awam yang bernama Jeepney

Kami bertolak dari Lapangan Antarabangsa Kuala Lumpur pada jam 12 tengahari yang memakan masa tiga jam perjalanan. Jam 3 petang, kami selamat sampai di Lapangan Terbang Antarabangsa Diosdado Macapagal yang terletak lebih kurang 20 kilometer dari pusat bandar Manila. Di airport, kami disambut oleh agensi pelancungan di sana. Kami menaiki bas untuk check-in hotel penginapan di Bandar Makati. Kami menginap di hotel Makati Palace yang yang dikatakan bertaraf lima bintang. Apabila kami turun sahaja dari bas, kami dikelilingi oleh beberapa orang ibu ayam yang menawarkan perkhidmatan massage dan pelacuran. Rupa-rupanya hotel ini dikelilingi oleh kelab-kelab hiburan dan rumah-rumah pelacuran. Bilik hotel ini cukup besar dan sungguh selesa. Aku sebilik dengan rakan Famemas yang bernama Zul juga. Selepas makan malam dan setelah mendengar taklimat dari exco Famemas, kami ke tingkat 20 hotel ini untuk merasai urutan massage dari wanita Filipo yang sungguh jelita.

Penulis berlatar belakangkan Rizal Park

Menurut pemandu pelancung kami, Republik Filipina merupakan sebuah negara kepulauan yang terletak di barat Lautan Pasifik dan terletak kira-kira 100 kilometer dari tanah besar Asia. Negara ini mempunyai pengaruh Sepanyol dan Amarika Syarikat yang kuat memandangkan negara ini telah dijajah selama empat abad oleh kauasa tersebut. Filipina merupakan sebuah negara yang mempunyai majoriti penganut Kristian.

Penulis dan TokMoh di Restoran Makanan Laut Zamboanga, Filipina

Dahulu, Filipina merupakan sebuah negara paling maju di asia Tenggara, tetapi ketinggalan di belakang apabila pertumbuhan ekonomi merosot dan penyelewengan berluasa. Hari ini Filipina menikmati pertumbuhan ekomi yang sederhana disebabkan tenaga kerja yang banyak di luar negara, pertambahan pelaburan ke atas industri teknologi maklumat dan tenaga kerja yang murah.

Penulis bersama penyokong fanatik Thailand ketika di dalam stadium bola keranjang

Menurut pemandu pemandu pelancung kami lagi, masalah yang dihadapi negara Filipina kini ialah tuntutan masyarakat Mindanao untuk berpisah daripada kerajaan Filipina, ancaman komunis di utara dan kerosakkan alam sekitar disebabkan pencemaran dan sebagainya.

Penulis berada di atas Tembok Intramurus

Walaupun kami kenagara Filipina ini untuk menyokong atlit Malaysia yang bertanding di Sukan SEA Manila, tetapi kami masih berkesempatan melawat ke tempat-tempat menarik di sekitar bandar Manila seperti tembok Intramurus dan Rizal Park. Tempat-tempat menarik ini telah aku ceritakan di entry aku yang lepas. Kami juga berpeluang untuk membeli belah di sekitar Pasay City. Kebanyakan barangan kraf tangan di sini, di jual dengan harga yang sungguh berpatutan.

"Mahal kitak" untuk awekz-awekz Filipino ini ... huhuhh

Ada peristiwa lucu semasa kami di Manila. Rakan kami, Mansor yang bergelar Tok Moh selalu bercakap besar kepada kami. Beliau berkata, beliau tidak takut dengan perempuan. Di Malaysiapun dia kata, sering ke kelab dangdut. Suatu hari selepas seharian berada di stadium untuk menyokong atlit Malaysia, sebelah malamnya kami mengajak Tok Moh ke sebuah kelab hiburan yang terletak di hadapan hotel penginapan kami.

Apabila masuk sahaja ke kelab hiburan tersebut, Tok Moh dikelilingi oleh beberapa GRO seksi Filino. GRO ini tertarik dengan bentuk badan Tok Moh yang mereka anggap sangat seksi itu. Seorang GRO duduk di peha kiri dan seorang GRO lagi duduk di peha kanan. Manakala seorang GRO lagi bersandar di bahu kiri dan seoarang GRO lagi bersandar di bahu kanan. Seorang GRO lagi memeluknya dari belakang. Aku tengok Tok Moh sudah berpeluh dan mengeletar. Beliau terjerit-jerit meminta pertolongan kepada kami. Kami tidak boleh berbuat apa-apa hanya mampu tergelak sahaja. Tok Moh yang jelas ketakutan, terus berlari dan GRO-GRO tersebut mengejarnya sehingga ke pintu hotel Makati Palace. Mujurlah pengawal hotel telah menahan GRO tersebut, jika tidak tidak tahulah akibatnya hahahha.... Semenjak itu Tok Moh tidak bercakap besar lagi..... Dia hanya mendiamkan diri apabila kami mengunkit peristiwa lucu itu.

2 ulasan:

S.YanaZ berkata...

G jejalan yeaaa, banggg...

:P

Denanz ... berkata...

aahh! cik zul. aku jelez dan geram sama ko. mana2 pigi pun, misti ada aweks cun melecun mendampingi kamu. ish ish ... jelez ni, jelez.