Khamis, 27 Mac 2014

Kurang Ajarkah Pembangkang?

Pergi mana-mana page umno anda copy paste ayat di bawah ini, kompem dapat like paling banyak. 

Saya tidak suka pembangkang bukan kerana namanya pembangkang tetapi saya tidak suka pembangkang kerana pembangkang di malaysia mengajar rakyat untuk biadap dengan pemerintah. Jika tidak puas hati, kita punya saluran yang betul bukan dengan cara mengajar rakyat untuk membenci dengan pemimpin sendiri.

Anak-anak muda sekarang mudah terpengaruh dengan dakyah-dakyah pembangkang dengan mengatakan kerajaan zalim itu sahaja. Apabila kerajaan zalim wajib ditentang dan dijatuhkan kata pembangkanglah. 
Ramai anak muda menyertai Pembangkang sekarang. Foto ehsan dari en. Google...
Kezaliman yang pemerintah tidak boleh didiamkan tetapi Islam punya cara untuk menyelesaikanya. Prinsip ahli sunnah waljamaah adalah mentaati pemerintah Islam yang sah. Jika pemerintah melakukan kejahatan bencilah kejahatan yang dia buat tetapi kita jangan sesekali cabut tangan kita untuk keluar menentang pemerintah.

Sekarang saya sangat sedih di mana ramai anak-anak muda sekarang ini biadab dengan pemerintah. Ada puak kata pemerintah yang tidak mengamalkan akan suruhan Allah perlu ke dihormati? Jawapannya sangat mudah, pemimpin ibarat bapa kita. Jika bapa kita tidak solat adakah kita sebagai anak wajib membenci bapa? 

Tidakkan?. Nasihatkan bapa kita supaya berubah. Jika tidak jalan juga, Islam punya cara yang paling mujarab iaitu berdoa. Doakan untuk ayah bukan maki, hamun abapa kita. Begitu juga dengan pemimpin. Jika pemimpin yang membuat kesilapan, doakan beliau. Kerana mendoakan kebaikan untuk pemimpin dituntut dalam Islam.

Sedangkan ulama ahli sunnah waljamaah iaitu imam Ahmad bin Hanbal mendoakan kebaikan untuk pemimpin. Tidak pernah ianya memberontak ke atas khalifah. Spoill lah. Sedih yang biadap anak muda pula tu jika anak muda pun sudah diajar untuk biadap dengan pemerintah apa lagi yang tinggal? Saya cakap ini bukan hendak salahkan pembangkang semata-mata tetapi dalam kerajaan pun sama. Biar meraka dengan cara mereka. Kita jangan ikut cara pembangkang okey?!...

Tiada ulasan: