Jumaat, 25 April 2014

Hari Jumaat dan Perniagaan... Mencari Rezeki yang Halal!

Semasa dalam perjalanan pulang dari sembayang Jumaat di Masjid Albukhary tadi, tiba-tiba penulis teringat ada sebuah blogs yang menulis bertajuk “Etika Perniagaan Dalam Islam”. Izinkan penulis copy paste isi kandungan di blogs tersebut yang menulis mengenai etika perniagaan terutamanya berkait dengan urusan niaga di hari Jumaat. Semoga ia memberikan kebaikan dan bimbingan untuk kita semua.
Berniaga songkok di pintu pagar masjid.
Berniaga wallet.
Hari Jumaat merupakan penghulu segala hari. Umat Islam disarankan supaya memperbanyakkan ibadah-ibadah sunat yang lain di samping memenuhi kewajiban menunaikan solat fardhu Jumaat. Pada hari Jumaat juga Umat Muhammad diharuskan untuk melakukan segala aktiviti termasuklah mencari rezeki yang dikurniakan oleh Allah. Namun begitu, terdapat beberapa keadaan dan waktu khusus yang dilarang oleh Allah S.W.T menjalankan sebarang bentuk perniagaan dan jual beli pada penghulu segala hari ini.
Menikmati  nasi beriani ayam atau kambing sebelum Azan Jumaat berkumandang.
Bungkus nasi campur untuk dimakan di pejabat.atau di rumah.
Allah S.W.T berfirman di dalam surah al-Jum’ah ayat 9, yang bermaksud: 
“Wahai orang-orang yang beriman! Apabila dikumandangkan seruan mengerjakan Solat Jumaat, maka bersegeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah S.W.T dan tinggalkanlah jual beli (pada saat itu); yang demikian adalah lebih baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya). Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing) dan carilah dari limpah kurnia Allah S.W.T, serta ingatlah akan Allah S.W.T banyak-banyak (dalam segala keadaan) supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat)”
Mencari rezeki halal di hari Jumaat.
Berniaga makanan menjadi tumpuan ramai.
Ayat di atas menjelaskan larangan Allah S.W.T terhadap Umat Islam yang melakukan URUSAN JUAL BELI ketika mana azan Jumaat telah dikumandangkan. Larangan ini ditujukan kepada mereka yang ditaklifkan kefarduan Solat Jumaat sama ada peniaga lelaki dan pembeli lelaki yang kedua-duanya memenuhi syarat-syarat wajib Jumaat seperti sihat, baligh, berakal dan tidak bermusafir. Larangan ini membawa maksud haram urusan jual beli dijalankan ketika azan Jumaat telah dilaungkan.
Tinggalkan urusan jual beli ketika Sembahyang Jumaat.
Masjid Al'Bukhary
Kita semua, sama ada penjual, pembeli dan para jemaah lelaki hendaklah berlapang dada dan mengambil berat tentang isu yang melibatkan hukum halal haram ini. Allah swt telahpun memberikan peringatanNya yang jelas dalam Al Quran. Dalam menangani isu ini, beberapa pendekatan telah dicadangkan: 
  1. Aktiviti jual beli hendaklah ditagguhkan sementara waktu ketika mana azan kedua berkumandang. 
  2. Perniagaan boleh diteruskan dengan syarat urus niaga tersebut dijalankan antara penjual wanita dan pembeli wanita sahaja. 
  3. Para jemaah lelaki disarankan agar menangguhkan urusniaga di samping mengambil peluang masuk awal ke dalam masjid mendengar khutbah . 
 Wallahua’lam.

Tiada ulasan: