Selasa, 6 Mei 2014

Sate Pak Arab?

Penulis ada mesyuarat kelab di Petaling Jaya pada hari Sabtu yang lalu. Semasa dalam perjalanan pulang, hujan turun dengan lebatnya di lebuhraya yang berhampiran dengan Bandar Tun Razak. Penulispun singgah dan berteduh di sebuah Medan Selera di situ. Sementara menanti hujan berhenti, penulis pun memesan Sate dan soto di salah sebuah gerai di medan selera tersebut..
Medan Selera Bandar Tun Razak.
Aroma dari Sate Pak Arab ini amat menyelerakan penulis. Tanpa membuang masa, penulispun memesan satu set sate iaitu 5 cucuk sate ayam dan 5 cucuk sate daging. Secucuk sate berharga 80sen, ada ayam dan daging. Satenya ada rasa kemanisan rempah perapan dan kemanisan daging/ayam itu sendiri, dibakar dengan sempurna, memang enak dimakan begitu sahaja.
Gerai Sate Pak Arab.
Tidak lengkap sate jika dimakan tanpa kuah, kuah kacangnya memang sedap. Jika anda membeli sate secara bungkus, anda akan mendapat kuah yang banyak. Yang kelakarnya, satenya sudah habis anda makan tetapi kuahnya masih banyak lagi. Anda pasti berpuas hati kerana nasi impit, bawang dan timun juga diberi banyak.
Sate Pak Arab.
Sate Pak Arab ini didatangkan sekali dengan kuah + timun + bawang. Nasi impit sepeket RM1, sesuai untuk makan 2 orang. Sate Pak Arab ini hanya ada sate ayam dan sate daging sahaja. Tetapi apabila makan sate ayam dia memang berpuas hati kerana tiada lemak diantara ketulan ayamnya.
Segelas Teh O dan Soto Ayam.
Sementara menanti sate tiba, penulis memesan Soto Ayam. Di sini, juga menjual Soto Ayam berserta kuah yang pekat, carikan ayam, tauge, nasi impit dan dicampur pula dengan sambal kicap. Penulis memang suka makan soto ini dengan sate. Nasi impit di dalam soto itu, yang sudah bergabung mesra dengan kuah sup dia. Selepas itu dicelup pula dengan kuah kacang sate... pergh.... amat menyelerakan.. nyum..yum....
Soto Ayam.
Gerai Sate ini terletak di medan selera di belakang stesen BP Petrol Bandar Tun Razak, di hadapan Pasaraya Pak Aji. Anda boleh juga membuat tempahan sate tetapi kena datang awal seawal jam 5 petang. Penulis tidak pasti dia buka jam berapa kerana penulis jarang datang ke medan selera ini. 

Tiada ulasan: